Camera instellingen
Tips
Behalve de reeds genoemde technieken en opmerkingen volgen hier nog
een paar handige tips:
- - Zorg dat je model centraal in de foto staat. Controleer dat links, rechts, boven en onder evenveel lege ruimte is. Je model moet de foto ongeveer 75% vullen.
- - Als je geen papieren achtergrond gebruikt zorg er dan voor dat allerlei 'interessante' attributen niet in de foto terecht komen. Altijd leuk om commentaar te krijgen op die 'verdwaalde' koffietas of dat pilsje in de achtergrond.
- - Zorg ervoor dat je model compleet in beeld staat. Een model met een halve mast is geen mooi plaatje. Masten of boegsprieten kunnen vaak een probleem opleveren als je een close-up neemt van je model.
- - Maak foto's uit verschillende perspectieven. Soms laag op grondniveau en soms hoog in helicopterview.
Met name vanuit een laag perspectief krijg je soms zeer realistische
foto's van je modellen.
Zorg er wel voor dat je deze perspectieven niet overdrijft, dus niet
haaks bovenop je model fotograferen.
Een paar voorbeelden:
Maak rondom foto's van je model . Er zijn op het horizontale vlak
minstens 8 posities van waaruit je het model kunt fotograferen. Veel
bouwers hebben onbewust de neiging een foto te laten zien van waaruit
zij vinden hoe je tegen het model aan moet kijken. Maar tijdens een
meeting/show werkt dat uiteraard niet want dan kijkt de jury en de
toeschouwers naar je model vanuit iedere maar denkbare positie. Dus
als je zinvol commentaar op je model zoekt wees dan niet spaarzaam met
perspectieven en posities.
Voorbeeld:
Een digitale camera verslijt niet van een paar foto's min of meer.
Digitaal fotograferen kost geen dure filmpjes of ontwikkeling kosten,
dus wat houdt je tegen? Met meer foto's heb je tenminste voldoende
keuze want je moet er altijd rekening houden dat een foto ook wel eens
mislukt.
Tot slot: experimenteer! Digitale camera's maken het fotograferen zo
simpel dat mensen de techniek erachter vergeten en, erger nog,
geeneens weten wat ze met hun duur betaalde camera allemaal kunnen
doen. Met experimenteren leer je meer dan het van anderen afkijken.
Dus maak vooral veel foto's en experimenteer met belichting,
instellingen en perspectieven.
Nabewerken.
Een nadeel van deze opstelling is ongetwijfeld de lichtbron. Immers
zulk licht heeft een enorme invloed op de witbalans en als je niet
oplet worden je foto's waardeloos. Wie echter zijn camera kent en de
juiste instellingen maakt komt een heel eind. Maar wat als je foto's
er toch onnatuurlijk uitzien terwijl je de juiste instellingen hebt
gekozen? Tja .... Wie de beschikking heeft over een software zoals
Photoshop of Paintshop Pro kan een hele truckendoos opentrekken om
deze en andere fouten ongedaan te maken. Een van deze trucs is de
"auto-levels" functie waarbij je een witbalans correctie op je foto
loslaat. Onechte kleuren worden met de auto-levels functie ongedaan
gemaakt.
Andere mogelijkheden zijn RGB kleurcorrecties. Dit is vooral handig
als je een camera hebt waarbij sommige kleuren zoals rood of blauw in
de foto's domineren. Met name de wat oudere digitale camera's die al
een paar jaar op de markt zijn kennen dit soort kleur afwijkingen.
Toch even waarschuwen. Hoewel deze software toepassingen een heel
arsenaal aan opties hebben voor het bewerken van foto's is het
verstandig niet al deze opties ineens te gebruiken. Vooral de functies
voor het verbeteren van de beeldscherpte kunnen soms ongewenste
resultaten opleveren.
Foto's en het web.
Als je iets publiceert op het Internet moet je altijd rekening houden
met het feit dat niet iedereen dezelfde PC configuratie heeft als jij.
Zaken zoals desktop instellingen en monitor keuze hebben een grote
invloed op de wijze waarop de toeschouwer naar jouw foto kijkt. Bedenk
immers dat als jij een foto plaats in een formaat van 2048x1024 pixels
en een toeschouwer een scherm heeft van 800x600 pixels, dan is jouw
foto niet eens compleet zichtbaar.
Verklein je foto's.
Een formaat van maximaal 840 x 640 pixels is acceptabel. Voor een
posting op een forum is 640 x 480 pixels aangeraden.
Een ander aspect is de bestandsgrootte. Een foto van 2048 x 1024 pixels is gauw 500Kb - 1Mb groot. Op de hedendaagse harddisks is zoiets klein maar voor iemand met een telefoon-modemverbinding naar het Internet is dat niet leuk. Mensen met een langzame Internet verbinding, en dat zijn er altijd meer dan je denkt, willen jouw foto's ook gemakkelijk downloaden en kunnen bekijken. Als de download te lang duurt haken mensen af. Een ideale bestandsgroote is 80 Kb.
Voor het publiceren op Internet, moet je ook de resolutie van je foto's even aanpassen. Alle beelden op internet hebben een resolutie van dpi 72 omdat de pagina's voor het vertonen bedoelt zijn voor monitors. Monitors kunnen slechts beelden tonen met een DPI van 72. Een hoger resolutie geeft geen betere beeldkwaliteit, het verhoogt enkel onnodig het dataverkeer en de laadtijd.
Verklein de omvangvan het bestand. Bewaar je foto als gecomprimeerd JPG bestand en zet de kwaliteit op 75-85 %. Hierdoor vindt er wel enig verlies van kwaliteit plaats maar je mede-Internetters weten dat beslist te waarderen.
Om je foto's daadwerkelijk te kunnen publiceren moeten ze uiteraard ergens op een voor iedereen beschikbare plaats opgeslagen worden. Je foto's moeten dus op een Internet webserver bewaard worden. Sommige providers bieden hun klanten de mogelijkheid om gratis een eigen website te maken. Hiervoor krijg je dan xxMb aan ruimte ter beschikking om je website te maken. Een uitstekende plek om je foto's op te bewaren!
Een andere mogelijkheid zijn de zogenaamde fotosites waar je fotoalbums met jouw foto's kunt maken. Controleer dan wel of het mogelijk is om vanuit hun site een foto op een andere site te laten zien. Deze techniek (cross-linking) is namelijk niet altijd mogelijk of wordt niet altijd toegelaten.
Met mijn dig. camera heb ik enkele instellingen uitgetest. Ik kan die op 5 verschillende formaten instellen en ieder formaat nog in een aandere resoltie. Hier even een overzicht van al die mogelijkheden en de gevolgen op bestandsgroote.
Stand | Res. | Formaat | Groote | Corr.:r=72 | ||
L | S | 3072x2304 | 2,4 Mb | 1229x922 | ||
L | F | 1,4Mb | ||||
L | N | 588Kb | ||||
M1 | S | 2592x1944 | 1,7Mb | 1037x778 | ||
M1 | F | 1,2Mb | ||||
M1 | N | 404Kb | ||||
M2 | S | 2048x1536 | 1,2Mb | 819x61#4 | ||
M2 | F | 628Kb | ||||
M2 | N | 248Kb | ||||
M3 | S | 1600x1200 | 836Kb | 640x48 | ||
M3 | F | 564Kb | ||||
M3 | N | 264Kb | ||||
S | S | 640x480 | 136Kb | 256x192 | ||
S | F | 132Kb | ||||
S | N | 92Kb |
Je ziet dus in de tabel de camerainstelling . Of ik nu de instelling
verander van 'Super-fine' naar 'Fine' of naar 'Normaal' geeft enkel
een invloed op de groote van het bestand op de harde schijf. Laad ik
al deze foto's in in mijn favoriet fotobewerkprogramma ( Graphic
Converter) dan laden ze allen op met een resolutoe van 180
pixels/duim.
Om voor een website zo klein mogelijk bestand te bekomen, ttz zeer
snelle inlees tijd, is het best van zo weinig mogelijk pixels/duim te
hebben, zonder dat het menselijk oog dat als hinderlijk gaat
ondervinden. De geleerde koppen hebben uitgeknobbelt dat dit op 72
pixels/duim nog het beste is voor het oog.
Pas ik die correctie toe dan bekom ik het resultaat dat je ziet in de
hoofding 'Corr'. Graphic converter heeft ook nog een truc in petto,
daar kan je dus opgeven dat de eindwaarde van de bewerkte foto niet
groter mag zijn dan ... Kb.
ik heb dat ingesteld op 40 Kb.
Mijn camera staat dus ingesteld op M3-N en na correctie met een
resolutie van 72 en aanpas van de groote bekom ik prentjes van 480/360
px met een groote van +/- 35-40Kb.