Calypso : Het schip.
Toen zij tijdens WW-II, in Seattle, Washinton USA, werd te water gelaten verwachte niemand dat zij één van de beroemdste schepen zou worden die over de wereldzeeën hebben gevaren. Ze werd oorspronkelijk gebouwd als mijnenveger voor de Britten, om explosieven te verwijderen in havens en schuilplaatsen. Als naam kreeg ze J-826 mee en werd te watergelaten op 21 maart 1942. J-826 werd aan de middellandse zeevloot toegewezen. Na de oorlog werd ze verkocht en haar naam werd veranderd in " Calypso". Ze deed dienst als een veerboot voor personen en voertuigen tussen het eiland Malta en het zeer kleine eiland Gozo.
J.Cousteau droomde al lang over het onderzoeken van de zeeën van op
een schip , speciaal daarvoor uitgerust. Spoedig vond hij de calypso.
Zij leek een beetje versleten maar was een stevig en gemakkelijk te
manoeuvreren vaartuig. Cousteau begon haar te veranderen naar een
expeditieschip en voor de Calypso begon een heel nieuw leven. Voor de
bemanning van 27 personen werden kajuiten voorzien. Ruimte voor camera
apparatuur en duiktoestellen. Werk ruimtes en zelfs een laboratorium.
Nieuwe navigatie toestellen werden geplaatst. Helemaal van voor werd
een valse boeg geplaatst met een onderwater observatie ruimte voorzien
van acht patrijspoorten.In de loop der jaren vervoerde Calypso de
teams van Cousteau over meer dan een miljoen zeemijlen.
Toen Cousteau en Calypso samen aan hun onderzoeken begonnen, was er
nog weinig voorlichting hoe de verontreiniging, van visserij en
kustontwikkeling de enorme oceanen konden bedreigen. Vandaag, na een
aanvaring, rust de Calypso in een museum te "La Rochelle" in
Frankrijk. De Calypso zal altijd een inspiratie zijn voor huidige en
toekomstige generaties.
Wat volgt is het verhaal in beeld van de verbouwing van dit schip van
begin tot einde. Billings is een bedrijf uit Denemarken dat goede
kwaliteit bouwkits maakt, eventueel bestemd als varend model met
radiobesturing. Deze bouwdoos was speciaal ontworpen voor
radiobesturing,en zoals veel van de varende modellen worden ze tijdens
het gebruik geruineerd en verliezen ze veel van hun detail. Men heeft
besloten dit model te laten ombouwen tot een statisch museum model.
Gelieve er nota van te nemen dat de getoonde methodes voor de bouw van
het model , methodes zijn die mij het best passen, die overeenkomen
met mijn vaardigheden, mijn kennis en hetgeen mijn ogen zien. Uw
methodes kunnen verschillend zijn. Er bestaan zoveel methodes als er
modelbouwers zijn, het is dus zeker dat er andere meningen over kunnen
bestaan. Indien U iets probeert dat ik hier toepas en dat u nog nooit
hebt uitgevoerd, probeer de methode of techniek dan eerst uit op een
stukje afval. Leer zo de methode of techniek te beheersen alvorens het
toe te passen op het echte model.