Volschip model

Volschip

Clipper

Hiermee wordt meestal een snelzeilend, loefwaardig vierkant getuigd koopaardijschip bedoeld dat van ca. 1840-'90 door de meeste zeevarende naties werd gebruikt . De clipper is gegroeid uit de Amerikaanse 18e-eeuwse kleine, scherpgebouwde schoenerschepen die o.m. in Virginia werden gebouwd als kaper en smokkelschip.
Kenmerkend voor een Clipper waren de scherpgebouwde romp met stuurlast, lage opbouw, laag vrijboord, sterk vallende masten en een lichte maar hoge tuigage.
In 1840 brak als gevolg van enkele belangrijke factoren de glorietijd van de clipper aan. Wie heeft nooit gehoord van De goldrusch naar Californië, De goldrush naar Australië, de tea-races uit China, De graan-races uit Australie.

Voor dit zwaar beschadigd model werd een expertise uitgevoerd. Een onderzoek, via een microscoop van de bestaande vlaggen , toonde aan dat de kleuren origineel blauw, wit en rood waren. We kunnen dus stellen dat het een model is van een Frans schip. Nog verder onderzoek, in musea, archieven, enz. is nodig om eventueel de naam van het schip te vinden. Zonder naam en bouwplannen, vooral de zeilplannen kan moeilijk een restoratie uitgevoerd worden.

Kort verloop van een restoratie. Na de expertise, volgt het grondig onderzoek. Elk detail wordt in kaart gebracht en met een CAD programma opgetekend. De volgende stap is het afbreken van masten en tuigage. Na het registreren komt de reiniging. Dit geschiedt met niet-agressieve reiniginsmiddelen. Hierna komt het invullen van de lacunes. In dit geval het dichtmaken van een openstaande scheur aan bakboordzijde.
De romp, na het opschuren, krijgt terug een kleurnuance. Nieuwe handrelingen worden gemaakt en geplaatst. De dekken worden terug voorzien van messing oogjes, een nieuw stuurwiel in messing neemt de plaats in van het originele. Dit originele roer had te lijden van lood-rot.
Herstellen van de gebroken ra's en bijmaken van de ontbrekende. Opstellen van de masten en terug het staande en lopende want opbouwen. Hiervoor werden dus touwtjes getwijnt uit vlasdraad.

Voor de restoratie van dit modelship waren 170 werkuren voor nodig.

Fotoreportage van de expertise en de restoratie