Mijn werk-methode.
Onderzoek.
Men moet exact kunnen vaststellen hoe een schip eruit zag ten
tijde dat het bekend werd, hetzij door een beroemde reis, een zeeslag
of andere gebeurtenis. Ons onderzoek begint gewoonlijk met het
bemachtigen van een paar kopiën van de originele plannen van het
schip. Soms kan men een goed set van modelplannen verkrijgen bij
bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn.
Als een schip beschadigd werd in de strijd of door een storm, werd het
niet alleen opgelapt maar volledig hersteld. Omdat deze herstellingen
tot resultaat hadden dat het schip heel erg gewijzigd werd, moet men
veel tijd spenderen om alles bijeen te puzzelen. Daarom bestuderen we
ook de rapporten van de scheepswerven waar de herstellingen werden
uitgevoerd. Bergingsrapporten van gezonken schepen gaven ook een groot
deel informatie vrij. Krantenartikels uit die tijd zijn vaak ook een
belangrijke bron van informatie. Zelfs verhalen en folklore openbaren
feiten die de ontbrekende informatie helpen invullen. Tenslotte helpt
een bezoek aan het schip of een replica ervan, die soms wel in een
droogdok ligt in een zeevaartmuseum,om de volledige puzzel af te
maken.
Echtheid.
We gaan heel ver om te verzekeren dat onze modellen op elk gebied
accuraat zijn. Het kan soms 5 maanden duren om alle gegevens voor een
nieuw model te verzamelen. Indien mogelijk bezoeken we ook het schip
om de nauwkeurigheid van onze plannen en de verkregen informatie te
bevestigen.
Geregistreerd en gewaarmerkt.
Alle modellen zijn geregistreerd op naam van de eigenaars. Een
echtheidscertificaat en registratie wordt verstrekt bij elk model.
Ontwerp.
Als het onderzoek volledig is, wordt gestart met het ontwerp. Om het
maken voor schaalvergroting of -verkleining gemakkelijk te maken
gebruiken we de hulp van de computer (CAD) . Het toegepast ontwerp van
de spanten maakt dat het schip zeer stevig is . Dit omdat onze
modellen over de hele wereld moeten kunnen gaan. Een model moet
bestand zijn tegen elk klimaat, van de hoge vochtigheid in de tropen
tot de extreem lage vochtigheid in de woestijngebieden.
Spantenraam.
Soms gebruiken we de plank-op-dwarsschot bouwmethode. Soms is dat ook
de plank-op-raam methode. Men heeft zo tussen de 400 à 950 uren nodig
om een model te bouwen. De dwarshouten worden gezaagd uit geselecteerd
dennenhout multiplex. Door gebruik van een valse kiel en vals dek
krijgt men niet alleen een zeer sterke en stabiele romp maar het
waarborgt ook een perfecte opstelling van alle schotten. Dit voorkomt
ook het kromtrekken van het model.
Beplanking.
De romp wordt dan plank voor plank opgebouwd met hetzelfde patroon als
op het echte schip. Voor het beplanken gebruiken we geselecteerd
mahonie of Amerikaanse notelaar, afhankelijk of het model geverfd
wordt of in natuurlijke houtskleur blijft. Omdat we willen dat de
structuur van het hout consequent is, komt het mahonie uit grote
blokken, gezaagd uit hele grote bomen. Het zagen van de blokken
geschied in eigen werkplaats.