Mijn werk-methode - 2.
Dekken.
Na het beplanken wordt het dek ook plank na plank en in hetzelfde
patroon als het origineel gelegd. Daarvoor gebruiken we linde. Mits
een kleine behandeling geeft dat een uitzicht van een regelmatig met
stenen geschrobd dek. Houten nagels kunnen ook geplaatst worden, als
de schaal het toelaat.
Koperen beplating.
Iets na '1750' werden de rompen van de meeste schepen onder de
waterlijn bedekt met koper. Dat werd gedaan ter bescherming tegen de
'Toredo' worm en ook om de aangroei van algen tegen te gaan. De toredo
was een houtborende worm die zo dik was als een vinger en zo lang als
een voorarm. Als een schip daardoor aangetast werd, kon dit het einde
van het schip betekenen.
Ook het bekleden met koperplaten gebeurt met hetzelfde patroon als dat
van het originele. Daarvoor gebruiken we ongeveer een 1000-tal aparte
kleine koperen plaatjes. Het koper wordt gerijpt door het te
behandelen met een mix van chemicaliën wat het koper dan een antiek
uitzicht geeft
Afwerking.
Zodra de romp compleet is starten we met het verder monteren van het
model. Er werd veel aandacht besteed aan de schaalverhouding van elk
deel van het model. Onze aandacht t.o.v. details is één van de
aspecten die onze modellen van andere onderscheidt. We letten zelfs op
de dikte van de touwen.
Schildering.
We kunnen een model afwerken op vele manieren. Verschillende lagen
verf worden aangebracht tot het gewenste effect is bekomen.
Eerste keuze : Het model werd geverfd in de kleuren van het
oorspronkelijke schip.
Tweede keuze : Het model werd gevernist indien het de natuurlijke
kleur van hout behoudt.
Derde keuze : Men kan kiezen om het model te vervolmaken zoals het was
in de startperiode ofwel zoals het was in de latere “werkperiode”.
Uit de ondervinding opgedaan tijdens restoraties van oude modellen en
door het bestuderen van foto materiaal kunnen we het model zelfs
verouderen, zodat het eruit ziet als een "werkpaard" M.a.w. soms
schilderen we roest- en zoutstrepen op de modellen om ze een aan
verweerd aspect te geven.
Boeg en achtersteven.
De boegbeelden en versieringen zijn handgemaakt, handgeschilderd en
daarna op het model geplaatst. Weerom met oog voor detail en
schaalverhouding. De versieringen van het hakkebord, wulf en de
spiegel zijn ook handgemaakt, handgeschilderd en daarna op het model
geplaatst. De vensters zijn doorzichtig. Je kan zelfs door de ramen
een kijkje naar binnen nemen.