Touw twijnen - test en werkwijze.
haak een gewicht aan je beweegbare wagen. Voor dun touw volstaat een gewicht van 80-100 gr. Voor dikker touw kan je 150-300 gr gebruiken.
Het doel van het touw is een beetje weerstand te gevn tijdens het
opspinnen en ook om te zorgen dat de beweegbare wagen naar
achterwaarts kan tijdens het twijnen.
1 ) Zet de schakelaar " Links / Rechts " in de juiste
positie(Rechts) . Dit betekent dat we rechtshandig touw zullen
maken als eindresultaat .
2 ) Zet de schakelaar " schoen / Jenny " in de " Jenny " positie
. Dit betekent dat wij de stroom naar de jenny gaan voeren.
We zullen nu de rotaties van de haken moeten observeren . Kijkend uit
het richting van de schoen naar de jenny De haken moeten in tegen de
klok in draaien. Zo niet , verander de draden op de motor .
3 ) zet nu de schakelaar schoen / Jenny " in de " schoen "-stand . Dit
betekent dat we de schoen laten draaien. Kijkend vanuit de jenny , De
schijf moet draaien met de klok mee . Zo niet , verander de draden op
de motor.
foto-9 --De schoen of loper. | Foto10 -- De jenny |
Voor de uitleg gaan we ervan uit dat we S - garen gebruiken en
zal een Z - touw maken
De garens worden gelegd tussen verschillende haken , elke draad
evenwijdig aan de andere . ( Foto 9 ) ( foto 10 )
Het twijnen bestaat uit 2 fasen .
1 ° fase .
Dus hebben we de schakelaar " Links / Rechts " in de
juiste positie en de schakelaar "loop / Jenny " in
de Jenny " positie . Zodra we de schakelaar GO omzetten
gaat de jenny draaien. De garens wordennu verder op zichzelf
gedraaid en de schoen zal gaan bewegen in de richting van de jenny .
Hoe lang moet je blijven draaien? . Dit hangt af van de sterkte van
het garen. Draai je te lang dan zal de; spanning op de garens de
garens doen breken. !!
Mijn lijnbaan heeft 2,7 meter . tussen de haken en algemeen ik stop
als de schoen voor ongeveer 35 - 40cm. heeft bewogen.
Ik gebruik twee verschillende gewichtsklassen . Een van 80 gr. voor
touwen minder of gelijk aan 1mm . diameter. De andere is 150 gr . en
voor touwen hoger 1mm . Dit gewicht dient om een tegenreactie te geven
aan de twisten van het garen. Heb je opgemerkt dat het gewicht werd
opgeschoven .
( Als u slechts Z - garen en zal Z - touw wil maken. We beginnen zoals
hoger beschreven , maar door het geven van een linkse draai aan de Z
draaiing , zal hij eerst ontorsen . Hier is gebruik van het gewicht
nodig. Dit gewicht trekt nu de schoen achteruit. Het garen wordt eerst
langer en dan zal het terug inkorten. Het garen wordt opnieuw gevormd
, maar nu met een linkse draai )
2 ° fase .
We laten de schakelaar " Links / Rechts " in de
juiste positie en de schakelaar "loop / Jenny " in de
" Loop "-stand. Zodra we de schakelaar ‘Go’ overhalen zal de schoen
beginnen draaien. Het touw wordt direct vanuit het midden
gemaakt. Blijf draaien totdat het gehele touw is gevormd . Bij het
maken van het touw , observeer je gewicht . ! Zo vreemd als het klinkt
, maar het gewicht zal naar beneden gaan en dus de gevormde touw zal
worden verlengen . Ik kan dit fenomeen niet uitleggen. Ik veronderstel
dat de voormalige twist in het garen ongedaan wordt tijdens het
twisten van de strengen. Het einde van het draaien kan worden
waargenomen op twee manieren .
1 ) Op het einde zie je dat het gewicht stijgt , dat is het moment om
te stoppen. Als u doorgaat , geef je alleen maar meer twist aan het
touw. Twist die weer ongedaan moet worden als je het touw van de haken
haalt.( het twist ineens!)
2 ) Door het observeren van het touw zelf . Wanneer het touw wordt
losgemaakt van de haken moet het gaan liggen zonder twist en
rimpelloos.
Maar dit moment leer je pas door ervaring.
U verwacht meer ? Er is niets meer te vertellen .
ref :
1* ( Zie ook de Modelshipwright - n ° 101 , blz. 56 )
2 ) " Prins Willem " van Herman Ketting blz 157-158
3 ) " De anatomie van Nelson's ship " van C.N. Longridge blz 204-206
4 ) " Schip modeling hints tips " van J.h. Craine blz :29 - 31
5 ) " L'art du Modelisme " van Bernard Frölich pagina 182-184 .
6 ) Een aantal artikelen in de verschillende " Model shipwrights "
© Artikel van mijn hand en verschenen; in de Engelse taal "Modelshipwright jg. 2004 Vol 128"