Touw twijnen - Bouw van een twijnbaan.
In dit artikel zal ik een aantal afmetingen geven. Voel je daar
niet toe gebonden. En gebruik desnoods je eigen maten. Het is allemaal
afhankelijk van het tandwiel materiaal dat je hebt of kan bekomen.
Ook de elektromotoren. Bezit je een andere spanning, een ander
toerental… geeft niet .
Mijn
vroegere, met de hand aangedreven lijnbaan had slechts drie haken. In
die tijd, zei ik. "Nooit zal ik 4 strengen gebruiken, niemand zal het
verschil zien.." Nu is mijn standpunt gewijzigd. Deze keer zal ik
gebruik maken van 6 haken. Betere een paar meer dan minder. Dus ik
moet een centraal tandwiel en 6 planetaire tandwielen gebruiken. In
plaats van glijbussen te maken heb ik gekozen om kleine kogellagers te
gebruiken.
De lagers komen uit een modelbouwwinkel op de hoek en worden
voornamelijk gebruikt in R/C auto’s. Ik koos voor lagers van 3 mm.
Binnen diameter en een buitendiameter van 6 mm. Het centrale
tandwiel (48 tanden) en de planetaire tandwielen ( 18 tanden) zijn ook
gekocht in dezelfde winkel en zijn in messing.
foto-1 | foto-2 | foto-3 |
foto-4 | foto-5 | elktr. schema |
(foto1) Voor de flenzen, gebruikt ik 3 mm. dik aluminium en als
bescherming tegen stof een plexi stuk van 6 mm. Eerst heb de assen
voorbereid. 6 stuks van 15 mm. lang met een diameter van 3 mm.
Daarin boor ik een gat van 1 mm. aan een kant van de as, in de
draaibank. De centrale as is ook van 3 mm. diameter doch een stuk
langer.
De planetaire tandwielen hebben een gat van 2,5 mm. Dus ik moet
deze vergroten ,in de draaibank, naar 3 mm. Doe dat met een ruimer. De
assen moeten licht klemmen in de tandwielen. De gaten voor de lagers
worden geboord met diameter 5,8 mm. en geruimd tot 6mm. Alle gaten
werden geboord met behulp van een draaitafel op de freesmachine.(
Steeksassen van tandwielen moeten nauwkeurig zijn op 0,1 mm.!!)
De planetaire tandwielen, het centrale tandwiel en de lagers worden
bevestigd met "Loctide" en laat het gedurende één nacht zeker drogen.
Na de montage van de as, de planetaire tandwielen en het centrale tandwiel, je hebt een kleine versnellingsbak gemaakt (foto 2)
Van 12 nagels met een diam. = 0,9 mm. maak ik 12 haken. Deze haken zijn verlijmd met "Loctide" in de kleine gaten in de assen. De koppeling tussen de versnellingsbak en de as van de motorreductor wordt gemaakt van een veer.( foto-3). Hoe u de motor en de versnellingsbak aan de basis vast maakt laat ik aan uw verbeelding over. Mijn manier, (foto 4). Op de jenny heb ik ook een aluminium plaat gemaakt om de schakelaars en de aansluiting voor de voeding (Foto 5) op te bevestigen. Tekening-2 geeft u de elektrische bedrading.
foto-7 | foto-8 | foto-9 |
Het enige ding dat je moet maken is een schijf met een centraal gat en
een ondersteuning voor de tweede motor. (Foto-7) In de schijf
komen op dezelfde diameter als de planetaire assen in het Jenny
6 gaten. Boor hier weer gaten van 1 mm. Bevestig de rest van de haken
in de schijf. De schoen heeft een mechanische stop. Dit zal zijn
rotatie tijdens fase 1 van de kabel voorkomen. Uit praktijk blijkt dat
je die rem of stop niet nodig hebt. De weerstand van de motor met
reductor is groot genoeg.
Hoe de schoen aan de modelbaanwagen te bevestigen, laat ik weer over
aan jullie verbeelding. Mijn manier (Foto-8). Vergeet niet om
een haak te maken aan het einde van de wagen, zodat je er een touw aan
kunt bevestigen met het vereiste gewicht. Maak een steun voor de
modelspoorrail. In plaats van een rail kunt u een houten plank te
gebruiken met aan twee zijden planken of enig ander middel van
begeleiding. Het belangrijkste is, de schoen moet bewegen met zo
weinig mogelijk wrijving.
Wwat wel belangrijk is dat je de schoen bescherm tegen vallen. Als het
te twijnen touw soms breekt dan schiet de wagen, door het gewicht,
achteruit. hier moet je dus een mechnische stop voorzien .
Op (foto-9) ziet u een andere motor met ingebouwde reductiekast. Die
zijn te verkrijgen via internet. De motoren hebben een reductie zijn
12V/ 2A met een toerental van +/- 600 à 800 trm/min. Op (foto-8)
zie je ook een variant waar het schakelpaneel bij de schoen staat ipv
bij de jenny. Dat is handiger tijdens het twijnen, moet je niet altijd
over een weer lopen.
Wat nog. ? Een elektrische verbinding tussen je schakelpaneel van de
Jenny met de schoen.
© Artikel van mijn hand en verschenen in de Engelse taal "Modelshipwright jg. 2004 Vol 128"