tekst bij foto

Touw twijnen - Bouw van een twijnbaan.


In dit artikel zal ik een aantal afmetingen geven.  Voel je daar niet toe gebonden. En gebruik desnoods je eigen maten. Het is allemaal afhankelijk van het tandwiel materiaal dat je hebt of kan bekomen.
Ook de elektromotoren. Bezit je een andere spanning, een ander toerental…  geeft niet .

Mijn vroegere, met de hand aangedreven lijnbaan had slechts drie haken. In die tijd, zei ik. "Nooit zal ik 4 strengen gebruiken, niemand zal het verschil zien.." Nu is mijn standpunt gewijzigd. Deze keer zal ik gebruik maken van 6 haken. Betere een paar meer dan minder. Dus ik moet een centraal tandwiel en 6 planetaire tandwielen gebruiken. In plaats van glijbussen te maken heb ik gekozen om kleine kogellagers te gebruiken.
De lagers komen uit een modelbouwwinkel op de hoek en worden voornamelijk gebruikt in R/C auto’s. Ik koos voor lagers van 3 mm. Binnen diameter en een buitendiameter van 6 mm.  Het centrale tandwiel (48 tanden) en de planetaire tandwielen ( 18 tanden) zijn ook gekocht in dezelfde winkel en zijn in messing.

 

 

 

De spinner.

foto-1 foto-2 foto-3
foto-4 foto-5 elktr. schema



(foto1) Voor de flenzen, gebruikt ik  3 mm. dik aluminium en als bescherming tegen stof een plexi stuk van 6 mm. Eerst heb de assen voorbereid.  6 stuks van 15 mm. lang met een diameter van 3 mm. Daarin boor ik een gat van 1 mm.  aan een kant van de as, in de draaibank. De centrale as is ook van 3 mm. diameter doch een stuk langer.
De planetaire tandwielen hebben een gat van 2,5 mm. Dus ik  moet deze vergroten ,in de draaibank, naar 3 mm. Doe dat met een ruimer. De assen moeten licht klemmen in de tandwielen. De gaten voor de lagers worden geboord met diameter 5,8 mm. en geruimd tot 6mm. Alle gaten werden geboord met behulp van een draaitafel op de freesmachine.( Steeksassen van tandwielen moeten nauwkeurig zijn op 0,1 mm.!!)
De planetaire tandwielen, het centrale tandwiel en de lagers worden bevestigd met "Loctide" en laat het gedurende één nacht zeker drogen.

Na de montage van de as, de planetaire tandwielen en het centrale tandwiel, je hebt een kleine versnellingsbak gemaakt (foto 2)

Van 12 nagels met een diam. = 0,9 mm. maak ik 12 haken. Deze haken zijn verlijmd  met "Loctide" in de kleine gaten in de assen. De koppeling tussen de versnellingsbak en de as van de motorreductor wordt gemaakt van een veer.( foto-3). Hoe u de motor en de versnellingsbak aan de basis vast maakt laat ik aan uw verbeelding over. Mijn manier, (foto 4). Op de jenny heb ik ook een aluminium plaat gemaakt om de schakelaars en de aansluiting voor de voeding (Foto 5) op te bevestigen. Tekening-2 geeft u de elektrische bedrading.

De glijdende haak.

foto-7 foto-8 foto-9


Het enige ding dat je moet maken is een schijf met een centraal gat en een ondersteuning voor de tweede motor. (Foto-7) In de schijf  komen op dezelfde diameter als de planetaire assen in het Jenny 6 gaten. Boor hier weer gaten van 1 mm. Bevestig de rest van de haken in de schijf.  De schoen heeft een mechanische stop. Dit zal zijn rotatie tijdens fase 1 van de kabel voorkomen. Uit praktijk blijkt dat je die rem of stop niet nodig hebt. De weerstand van de motor met reductor is groot genoeg.
Hoe de schoen aan de modelbaanwagen te bevestigen, laat ik weer over aan jullie verbeelding. Mijn manier (Foto-8).  Vergeet niet om een haak te maken aan het einde van de wagen, zodat je er een touw aan kunt bevestigen met het vereiste gewicht.  Maak een steun voor de modelspoorrail. In plaats van een rail kunt u een houten plank te gebruiken met aan twee zijden planken of enig ander middel van begeleiding. Het belangrijkste is, de schoen moet bewegen met zo weinig mogelijk wrijving.
Wwat wel belangrijk is dat je de schoen bescherm tegen vallen. Als het te twijnen touw soms breekt dan schiet de wagen, door het gewicht, achteruit. hier moet je dus een mechnische stop voorzien .
Op (foto-9) ziet u een andere motor met ingebouwde reductiekast. Die zijn te verkrijgen via internet. De motoren hebben een reductie zijn 12V/ 2A  met een toerental van +/- 600 à 800 trm/min. Op (foto-8) zie je ook een variant waar het schakelpaneel bij de schoen staat ipv bij de jenny. Dat is handiger tijdens het twijnen, moet je niet altijd over een weer lopen.
Wat nog. ? Een elektrische verbinding tussen je schakelpaneel van de Jenny met de schoen.

© Artikel van mijn hand en verschenen  in de Engelse taal  "Modelshipwright jg. 2004  Vol 128"


submenu terug verder