Het maken van Touwen op een elektrische aangedreven twijnbaan.
Het maken van touwen op schaal is niet zo makkelijk, zeker niet indien je het de eerste keer moet doen. Je moet een zekere ervaring hebben als men een mooi ogend touw wil maken, één die niet kringelt of terugloopt.
Tijdens een bezoek aan Parijs voor een beurs voor en door kunst -
restauratoren, zag ik een Franse onderneming die touw aan het
twisten was met slechts twee delen? Een vast deel en een bewegend
deel, beiden aangedreven door een paar miniatuur elektromotoren. Geen
wig tussenin. Nooit meer minuten aan dat hendeltje draaien.
Toen ik natuurlijk om meer uitleg vroeg kreeg ik te horen dat dit
apparaat geen commerciële uitvoering is , maar een eigengemaakt
toestel en het idee kwam van het " Maritiem Museum " te Parijs .
Als je dan toch in Parijs bent, kan je ook wel even langs de workshop
van dat museum. (Alle bezoekers kunnen het personeel aan het
werk zien , maar u hebt geen toegang tot het lokaal. ). Maar ik had
geen geluk die dag . Niemand in de werkplaats en ook geen lijnbaan
te zien .
Als modelbouwer en restaurateur was ik natuurlijk erg
geïntrigeerd. Terug, op zoek naar meer informatie, via internet. Dus
kwam ik erachter dat het apparaat oorspronkelijk was uitgevonden
door de curator van het Scheepvaart museum van Rotterdam in de jaren
'80 . Zo vernam ik ook dat dit apparaat goed gekend is bij
verschillende musea-workshops, doch bijna niet door het brede publiek.
Het belangrijkste van dit twijntoestel is : Je bent niet meer zo
beperkt in de lengte van je touw. Vroeger moest de loper heel de weg,
volledige lengte van je touw, over een geleiding afleggen. Nu heb je
voor de loper enkel een geleiding nodig van ongeveer 1/4 van je touw.
Het vaste toestel kan onafhankelijk ergens opgesteld worden. Met een
geleiding van +/- 1 meter kan je dus gerust een touwtje maken van 5
meter lang.
- Prins Willem van Herman Ketting blz 157-158
- The anatomy of Nelson's ship van C.N. Longridge blz 204-206
- Ship modelling hints & tips van J.h.Craine blz:29-31
Er zullen nog andere boeken bestaan waarin men de klassieke methode
uitlegt met een tekeneing van een twijntoestel.Dit nieuwe apparaat
heeft slechts twee delen : de spinner en de glijdende haak .
Omdat er in dit ontwerp geen loper of peer aanwezig is heb je ook niet
die lange tussengeleider nodig waarop de loper zich kon verplaatsen.
Nu hoeft u alleen maar een geleidingssysteem voor de glijdende haak,
van ongeveer 1/ 4 van de totale lengte van het touw dat je wil maken.
De spinner is een zelfdragende eenheid en kan geplaatst worden
waar je wil. De spinner is niet voorzien van een handwieltje doch wel
van een elektromotor.. Voor een touw van 5 meter lang hoeft u alleen
maar geleiding hebben van +/- 1m.. Met alle deze informatie
beschikbaar besloot ik om mijn oude twijnbaan om te bouwen. Vroeger
was mijn twijnbaan opgebouwd uit twee stukken alu profiel waarop over
de ganse lengte een modelrail was gelijmd. Nu ga ik daar maar een deel
terug van gebruiken.
( Foto 13 ) . Ik gebruikte de basis om de elektrische draden vanaf de
spinner naar de haak te laten lopen. Nu heb ik een performante nieuwe
machine in de werkplaats met een motorreductor aan elk uiteinde .
Maken van touwen werd een fluitje van één cent
Touw twijnen
. Een korte uitleg.
Hoe bepaal je nu de twist van een garen-streng-touw.
Kijk naar deze tekening.
Kijk
naar het touw en steek denkbeeldig je armen onder 45° in de lucht.
Zie je de draden van je touw lopen zoals je rechterarm dan heb je
rechts gesponnen garen-strengen-touw. In de beroepswereld word dat
aangeduid als Z-draad. Loopt je touw zoals je linkerarm .. weet je
het ? Juist, dan heb je links gesponnen garen-strengen touw
en men noemt dat dan S-draad.
Nog een vak-info. Rechts gesponnen naaigaren is feitelijk gemaakt
om met de hand te naaien. Links gesponnen is gemaakt om machinaal te
naaien.
Nu de elementen van een touw.
Even
wat uitleg. De Engelse taal maakt geen onderscheid tussen strengen en
garen, voor hen zijn dat allemaal yarns. Links zie je dus een stukje
z-draad (Rechts gesponnen) Op de tekening bestaat het touw uit 4
strengen ( in dit geval uit 20 NE getwist garen) en bemerk dat
dit garen dus S-gesponnen is. Voor de duidelijkheid laten we dit een
streng noemen.
Het touw bestaat dus uit 4 strengen.
Bekijken we nu iets naar rechts, de streng. dan zien we dat die is
opgebouwd 5 garens. (zal ik ze nu zo noemen) . Natuurlijk kan ieder
garen weer uit twee of drie vezels bestaan.
Wat we onthouden. Een linkse streng is samengesteld uit een aantal
rechts gesponnen garens. ( de garens dienen dan weer links gesponnen
te zijn.)
Hier op de tekening heeft men dus een touw gemaakt uit 4 strengen, 5 garens met een dikte van 20 NE. = 4/5/20's
ik hoop dat de structuur van een touw nu wat duidelijk is. Straks komt dan het twijntoestel aan de beurt en hoe je dat moet gebruiken.
Eerste regel. *1
Onthoud dus. Met links gesponnen draad kan je enkel rechts gesponnen
touw maken. Met rechts gesponnen garen kan je enkel links gesponnen
touw maken.
Als u rechtshandig touw wil, ook wel Z - draad , dan moeten de
strengen waaruit je het touw maakt linkshandig of ook wel S –draad
wezen. Maar de meeste verkrijgbare garens zijn rechtshandig ! Met deze
kun je in principe alleen linkshandige touw maken.
Linkshandig - touw werd alleen gebruikt voor het staande want in
vooral Engels en Amerikaanse zeilschepen. Het staand want voor
continentaal schepen was rechtshandig . Het lopend want was altijd
rechtshandig zowel bij de Engels en continentale schepen.
Onthoud dus. Met links gesponnen draad kan je enkel rechts gesponnen
touw maken. Met rechts gesponnen garen kan je enkel links gesponnen
touw maken. Eenieder op zoek naar linkshandig garen ? . Geen paniek,
als je alleen Z – garen hebt en je wil toch Z - touw maken. Dit kan
ook worden gedaan met deze machine!
Tweede regel.
De dikte van het te maken touw hangt af van de dikte en het aantal
garens dat je gebruikt. Als voorbeeld geef ik hier een tabel met
verschillende dikte van garens, aantal garens in een streng en het
bekomen resultaat. Dit zijn resultaten van vlasgaren.
Dikte | streng | garen | maat | Diam | ...... | Dikte | streng | garen | maat | Diam | ...... | Dikte | streng | garen | maat | Diam |
70 | 3 | 1 | 11,6 | 0,58 | 60 | 3 | 1 | 12,6 | 0,63 | 50 | 3 | 1 | 13,0 | 0,65 | ||
3 | 3 | 21,4 | 1,07 | 3 | 3 | 22,5 | 1,13 | 3 | 3 | 25,7 | 1,29 | |||||
3 | 4 | 26,3 | 1,32 | 3 | 4 | 29,1 | 1,46 | 3 | 4 | 29,7 | 1,49 | |||||
3 | 5 | 28,8 | 1,44 | 3 | 5 | 33,6 | 1,68 | 3 | 5 | 34,9 | 1,75 | |||||
3 | 6 | 29,8 | 1,49 | 3 | 6 | 34,6 | 1,73 | 3 | 6 | 36,7 | 1,84 |
Dikte | streng | garen | maat | Diam | ...... | Dikte | streng | garen | maat | Diam | ...... | Dikte | streng | garen | maa | Diam |
40 | 3 | 1 | 14,0 | 0,70 | 30 | 3 | 1 | 17,6 | 0,88 | 25 | 3 | 1 | 19,2 | 0,96 | ||
3 | 3 | 28,0 | 1,40 | 3 | 3 | 35,1 | 1,76 | 3 | 3 | 37,2 | 1,86 | |||||
3 | 4 | 29,6 | 1,48 | 3 | 4 | 40,7 | 2,04 | 3 | 4 | 46,3 | 2,32 | |||||
3 | 5 | 37,0 | 1,85 | 3 | 5 | 46,7 | 2,34 | 3 | 5 | 48,7 | 2,44 | |||||
3 | 6 | 44,0 | 2,20 | 3 | 6 | 49,7 | 2,49 | 3 | 6 | 52,4 | 2,62 |
|
Verklaringen bij de tabel |
Dikte : |
Maat van garen. hoe kleiner het getal hoe dikker het garen |
Streng : |
Uit hoeveel strengen is het touw gemaakt |
Garen : |
Aantal garens in één streng |
Gewicht : |
uitgedrukt in gram. |
Maat : |
Sla het gemaakte touw rond een stukje rondhout met twintig
slagen. |
Soorten |
|
Shrouds |
(S) Cable laid : English man-of-war , Large merchantman, some french man-of-war |
|
(Z) Hawser laid : Small merchantman, Continental |
Stay's |
(S) Cable laid : English man-of-war , Large merchantman, some french man-of-war |
|
(Z) Hawser laid : Small merchantman, Continental |
Running |
(Z) Hawser laid |
Derde regel: Aan de beweegbare wagen dient een gewicht te hangen. Dit gewicht is het geheim van goed touwslaan. Op een klassieke twijnbaan moet je voor iedere soort touw een ander gewicht hebben. Als je garen van vlas gebruikt, heb je een ander gewicht nodig dan als je garens van katoen gebruikt. Omdat dit toestel het touw totaal anders twijnt heb je maar enkele gewichten nodig. Met dit nieuwe apparaat, hebt u slechts twee gewichten nodig . Een van 80gr. en een van 150 gr. Dit gewicht is belangrijk!. Zie later in de sectie over het gebruik van het apparaat.
© Artikel van mijn hand en verschenen in de
Engelse taal "Modelshipwright jg. 2004 Vol 128"