Speciale schildertechnieken - Vervolg.
Schilderen van
schepen.
Het schilderen van modelschepen
Voor oorlogsschepen altijd matte verf gebruiken, voor civiele schepen
geeft zijdeglansverf een goed resultaat. Veel oorlogsschepen zijn
gemaakt van grijs plastic, maar schilderen geeft altijd een beter
resultaat.
Voor het bouwen de dekken mat (of soms zijdeglans) schilderen. Houten
dekgedeelten met bijvoorbeel Humbrol HN4 'deck plank' (of Humbrol 83
met mat wit 2:1 bijgetipt met 168 of 187). Bij nieuwe civiele schepen
kan een dunne 'wash' van tan een mooi effekt geven. De gladde
dekgedeelten bij oorlogsschepen zijn vaak donkergrijs. Details op het
dek vaak grijs of wit.
Schilderen
historische schepen.
Hout schilderen : Beginnen met het blanke hout.
Daarna de andere tinten iets accentueren. Als het plastic niet
donkergekleurd is, dan dit eerst hoogglans zwart schilderen. Dit geeft
een betere ondergrond.
Dekken: Deze zijn altijd gebleekt door het
vele schrobben en tamelijk effen. Neem als basiskleur Humbrol HN4 (of
H83 + mat wit 2:1) zeker bij de kleinere schalen. Een wat beter effekt
is nog te verkrijgen door met een verdunde tint in de lengterichting
wat nuances aan te brengen. Overdrijf niet, en herstel het eventueel
met een wash van grijs of mat-earth kleur. De naden tussen de
dekplanken werden gedicht met geteerd touw. Bij schaal groter dan
1/100 kunnen deze met een tekenpen van 0.18 mm worden aangebracht.
Romp: Neem een matte basiskleur uitgaande
van de doostekening of andere informatie. In deze basistint lichtere
en donkere laagjes aanbrengen terwijl de zaak nog nat is. Schilder
altijd in de lengterichting van de planken. In een houtsoort komen
verrassend veel tinten voor. Een geheel mat uiterlijk is wat
levendiger te maken door er tenslotte iets glanzende basiskleur bij te
mengen. Werk daarbij wel alles af rondom. Soms is de structuur
gelukkig al wat ruw door ingegraveerde naden en dergelijke. Een wash
werkt dan nog beter. Na afloop kan de verf nog een beetje geschuurd
worden met zeer fijn schuurpapier.
Overige scheepsgedeelten: er werd hoogglansverf gebruikt, maar dat is
voor een model veel te hard (de verf verweerde sterk door het
zeewater). Niet te felle zijdeglans kleuren, welke na afloop van een
lichte wash van zeer donkergrijs worden voorzien, geven de beste
effekten.
Verguldwerk: Dit wordt als laatste gedaan. Vaak is het dekkend krijgen wat lastig, maar raak niet in paniek als de zaak iets uitloopt. Afnemen, wegkrabben en corrigeren met de ondergrondkleur. Bladgoud werd zelden toegepast, eerder maakte men gebruik van gele verf of een mengsel van gele verf en oker of een extract verkregen door destilatie van Rhum.
Scheepsdetails schilderen.
Patrijspoorten altijd in mengsel van zwart/zilver schilderen, of
uitboren. Ladders en dergelijke donkergrijs drybrushen, en bij de
grotere schalen echte ladders maken.
. Aangroei op
schepen.
Verwering en aangroei op de onderkant van schepen is aan te
brengen met een mengsel van donkergroene /witte verf en terpentine.
Met een lapje aanbrengen in kleine veegjes vanaf de waterlijn recht
naar beneden naar de kiel.
Schilderen van
figuren.
Gebruik bij het schilderen van figuren behalve gewone enamels ook eens
plakkaatverf of beter nog olie-verf. Neem zachte tinten. Boots
schaduwen na door met een donkere tint de plooien vol te laten lopen
met flink verdunde verf. Daarna licht afvegen, en daarna de volgende
tint aanbrengen. Maak een tint zachter door ook eens wat grijs bij te
mengen. Gebruik dus meerdere tinten in verschillende gradaties, maar
gebruik nooit zwart.
Vingerafdrukken.
Pas gedroogde matte verf is nogal gevoelig voor vingerafdrukken. Deze
zijn te verwijderen bij enamel verf (Humbrol, Revell, ModelMaster..)
met een zacht doekje met alcohol. Bij Tamiya acryl is een doekje met
acrylverdunner (X-20A) te gebruiken, maar wrijf voorzichtig, want dit
lost de verf op (doe eerst wat water op het doekje en daarna wat
acrylverdunner.
Vingerafdrukken in natte glansverf zijn het beste weg te poetsen nadat
de verf opgedroogd is, breng over de afdruk een extra laagje verf aan,
zodat bij het poetsen de verflaag niet te dun wordt.
Andere
kleuren. o.a. blauw .. © Elsevier, © wikipedia, © Conway
Maritime,
Door Vlaamse en Nederlandse Meesters tussen 1600 & 1700 gebruikte
pigmenten.
©Cor Emke - Ab Hoving.
- Wit : Loodwit , Krijt(grijsachtig)
- Zwart : Lampenzwart, Ivoorzwart, Beenderzwart.
- Geel : Oker, Loodoxide -Massicot
- Rood : Vermillioen, Kraplak (Organisch rood)
- Groen : Terre Verte(Groene aarde) , Verdigriz(Kopergroen)
- Blauw : Natuurlijk ultramarijn, Azuriet( Koperblauw), Smalt
(Verpulverd glas, Lapis-Lazull.
Volgende pigmenten komen pas voor vanaf :
- Zinkwit c.a.1780
- Kobaltblauw c.a. 1810
- Ultramarijn c.a. 1810
- Pruisisch blauw c.a. 1700
- Napels geel c.a. 1750
- Chroomgeel c.a. 1800
- Cadmiumgeel c.a. 1820
- Scheele's groen c.a. 1780
- Emerald groen c.a. 1810
- Zinkgroen c.a. 1780
© The scientific Examination of pictures - London 1929.
De verfinventaris van zeilschepen uit de vorige eeuwen waren beperkt
tot een waaier van vrij saaie kleuren.
- Zwarte van diverse soorten roet.
- Wit, waarschijnlijk van krijt of misschien loodcarbonaat of
lood-wit.
- Geel en rood werden van natuurlijke aarde-okers gemaakt - en u kan
er zeker van zijn, de versch. marine's kochten nooit de duurdere en
fijnere versies van dit met pigment.
De Admiraliteits-modellen en verschillende schilderijen tonen vrij
vaak een bovenste rij van planken welke blauw geschilderd waren. Zodus
iets bijdragend aan het raadsel , want blauw kwam gewoonlijk niet voor
op de scheeps-inventaris. (Zelfs in het begin van de eeuw 19e eeuw).
In de 14e - 18e eeuw was blauwe verf dus moeilijk te maken of te
verkrijgen. Het weinige en zeldzame blauwe pigment , dat op het land
aanwezig -beschikbaar was Lapis-Lazur. Een pigment dat in Afghanistan
wordt ontgonnen en dat in de vroegere eeuwen een lange reis tot in
West-Europa moest maken en bijgevolg heel duur was. Blauwe verf werd
dus bij uitzondering gebruikt op schepen maar dan meestal op
koninklijke schepen. Louis XiV (1638–1715) heeft het als één der
eersten uitvoerig gaan gebruiken op enkele schepen die hij heeft
uitgerust.
©Brian Lavery
Iets meer geschiedenis over de kleur blauw.
Lapis Lazuli of Ultramarijn.
Het eerste aangetroffen gebruik van lapis lazuli als pigment stamt uit
de 6e en 7e-eeuwse grotschilderingen in Afghanistan. De schilderingen
bevinden zich in als tempels ingerichte grotten die dicht bij de meest
bekende bron van het mineraal liggen. Chinese schilderingen uit de 10e
en 11e en Indiase muurschilderingen uit de 11e, 12e en 17e eeuw
bevatten eveneens lapis lazuli.
Het pigment, lapis Lazuli , werd veel gebruikt gedurende 14e en 15e
eeuw in Europa, waarheen het geïmporteerd werd, "van over de zee",
hetgeen de naam ultramarijn verklaart. Het kwam in Europa via Venetië,
zodat het pigment dan ook vooral door Italiaanse kunstenaars werd
gebruikt, en veel minder in bijvoorbeeld Duitsland. Omdat het pigment
kostbaar was, werd het spaarzaam gebruikt, en bijvoorbeeld alleen voor
de blauwen van de hoogste kwaliteit, zoals de kleding van Maria en
Jezus. Kunstenaars gebruikten vaak het goedkopere azuriet als
onderschildering. Toen in de 16e en 17e eeuw azuriet minder
beschikbaar kwam, steeg de prijs van ultramarijn nog verder en werd
het nog duurder dan goud. Ultramarijn werd vooral gewaardeerd vanwege
zijn briljante kleur en de grote lichtechtheid. Ultramarijn is echter
zeer gevoelig voor zuren in waterige oplossingen en zuurdampen. Daarom
wordt ultramarijn nooit in Fresco's gebruikt.
Smalt.
Smalt is een pigment met een diep-blauwe kleur, bestaande uit
kobalthoudend glas in poedervorm. Kobaltzouten werden vanaf 1500 voor
Chr. reeds in Egypte gebruikt. Ook in China heeft men het gebruik
ervan aangetroffen, met name tijdens de Tang-Dynastie (618-906). Het
werd daar voor het kleuren van aardewerk gebruikt. Een pigment
gebaseerd op kobaltblauw werd in het westen al sinds de Middeleeuwen
gewonnen uit blauw gekleurd glas (smalt).
Het wordt of werd gebruikt in de schilderkunst en in keramiek. Als
pigment voor olieverf is de functie van smalt overgenomen door het
beter dekkende kobaltblauw.
Smalt heeft een transparante werking met olie en werd door de grote
meesters gebruikt voor luchten en als drogend element toegevoegd aan
overige kleuren. Een nadeel van smalt is, dat het langzaam grijzig
wordt. Het glasachtig karakter maakt bovendien dat het lastig te
prepareren is.
Het blauw dat waarschijnlijk op schepen werd gebruikt was
waarschijnlijk die goedkope vorm van smalt, een ruw-gewreven pigment
van gemalen blauw glas. Het was beschikbaar in verscheidene klassen,
De duurdere zijn een donkerder blauw met een tint van violet. het
goedkoopste een lichtblauw -hemels blauw . Geen enkel van deze
pigmenten bleef lang zijn kleur houden en waren vlug verschraalt.
De ontdekking van het element kobalt wordt toegeschreven aan George
Brandt (1694-1768). Hij was de eerste die aantoonde dat kobalt de bron
van de kleur blauw in het glas was, hetgeen men voor die tijd
toeschreef aan het element bismut, dat vaak samen met kobalt wordt
aangetroffen. In 1777 troffen Gahn en Wenzel kobaltaluminaat aan bij
hun onderzoek naar kobaltverbindingen. Zij ontdekten de stof tijdens
experimenten met solderen.
Maar de kleur werd eerst kommercieel gemaakt rond 1803-1804 met de
ontdekking van het productiemethode van Thénard.
Indigo.
Indigo is een belangrijk pigment met een uitgesproken blauwe kleur.
Het natuurlijke pigment is afkomstig uit verschillende soorten
planten, maar bijna al het indigo dat tegenwoordig wordt gebruikt is
synthetisch. Het natuurlijke indigo wordt vooral gewonnen uit
plantensoorten, van het geslacht indigofera, die in de tropen
voorkomen. In een gematigd klimaat wordt indigo gewonnen uit wede
(Isatis tinctoria) en Polygonum tinctorum De tropische soorten zijn
echter efficiëntere leveranciers van de kleurstof. Natuurlijke indigo
was de enige bron van deze kleur tot ongeveer 1900. De belangrijkste
toepassing van indigo ligt in het kleuren van spijkerbroeken . De
kleur wordt echter ook gebruikt om wol "navy blue" te verven. Indigo
bindt zich niet bijzonder sterk aan de vezels in het textiel, waardoor
slijtage en herhaald wassen ervoor zorgen dat de verf langzaam uit de
stof verdwijnt.
Men denkt dat India de oudste leverancier is van indigo richting
Europa. Het Griekse woord voor verf, indikon, verwijst zelfs naar
India. De Romeinen gebruikten de term indicum, wat evolueerde via het
Italiaans naar het huidige woord indigo. De Romeinen gebruikten indigo
als schilderspigment en ook voor medicinaal en cosmetisch gebruik. Het
bleef een luxe en zeldzaam product tot de Middeleeuwen.
Aan het eind van de vijftiende eeuw, ontdekte de Portugees Vasco Da
Gamma een zeeroute naar India. Dit leidde tot een versterking van de
handel met India, Indonesië, China en Japan. Indigo kwam hierdoor
beter beschikbaar in West-Europa, en ook in Nederland via de VOC.
Europeanen begonnen zelfs indigoplantages aan te leggen. Frankrijk en
Duitsland verboden echter geïmporteerde indigo rond het begin van de
zestiende eeuw, om hun eigen wede industrie te beschermen.
Indigo is een uitdagende verf, omdat het niet oplosbaar is in water.
Om het te kunnen oplossen, moet het een scheikundige verandering
ondergaan. Als ondergedompelde kleding uit het verfbad wordt gehaald,
combineert het indigo zich met de zuurstof uit de lucht en krijgt het
weer zijn onoplosbare vorm. Het was een lastig proces voor de eerste
Europese gebruikers van indigo vanaf de zestiende eeuw. Oorspronkelijk
werd indigo opgelost in oudbakken urine. Het ureum in urine reduceert
het onoplosbare indigo naar indigo wit of leukoindigo, een geelgroene
oplossing. Synthetisch ureum kwam beschikbaar vanaf ongeveer 1800.
Wede.
Wede is een plant uit de kruisbloemfamilie.. Uit de plant kan de
kleurstof indigo worden gewonnen. De plant kan 1 m hoog worden en is
in Nederland zeer zeldzaam. De plant komt langs rivieroevers en soms
in de duinen voor. In het laatste geval zijn de zaden door een rivier
aangevoerd. Volgens Julius Caesar verfden de Britten in de Romeinse
tijd hun lichaam en gezicht met wede blauw als zij ten strijde
trokken, zodat ze er schrikwekkend uitzagen. Later werd wede in
Engeland (vooral in Lincolnshire) gekweekt. De plant werd ook veel
geteeld rondom Toulouse, in het zuiden van Frankrijk en was een
belangrijke inkomstenbron voor de regio tot de natuurlijke kleurstof
door synthetische indigo werd vervangen.
Azuriet.
Het mineraal azuriet is een koper-carbonaat. Azuriet wordt reeds
eeuwen gebruikt als een blauw pigment Het was vroeger bekend als
Azurro Della Magna . Wanneer het gemengd wordt met olie wordt het
lichtjes groen. Wanneer het gemengd wordt met eierdooier wordt het
grijsgroen.
Wie het bovenstaande heeft gelezen kan wel begrijpen over het waarom
van de volgende zin.
Dus .... Blauw is een zeldzaam voorkomende kleur op modelschepen van
voor 1803-1804. en dan nog enkel op koninklijke yachten of
oorlogschepen.