Modellen
Modellen of beter gezegd miniaturen, zijn door de mens gemaakt van zodra
hij op 2 benen ging lopen ... sinds het prille begin vooral als religieus voorwerp. later
werd het meer voor decoratie en of geschenken/ In die begindagen was het gebruikte
materiaal been, steen, rots of hout-- materialen dus die eenvoudig beschikbaar waren. Het
gereedschap was ook ruw, primitief, zodat het resultaat ook ruw en primitief was. Een
nauwkeurige nabootsing of presentatie werd ook meer en meer belangrijk, naargelang de
behendigheid toenam en er betere gereedschappen beschikbaar kwamen. Deze trend blijft zich
,ten huidige dagen, voortzetten.
Tegen het einde van de 14° en het begin van de 15° eeuw, was de ontwikkeling van deze
behendigheid zowat aan zijn top gekomen. Dit kan men vaststellen als we naar de
kunstvoorwerpen en miniaturen kijken gemaakt door wapensmeden en instrument makers.
Anderzijds was de meerderheid van de modellen, maquettes, nog min of meer ruw, vooral in
de scheepsmodellen en votief modellen, dewelke bedoeld waren om op te hangen in een kerk
en enkel langs onder bekeken werden. De Kanonnen werden overdreven voorgesteld; de rompen
waren eenvoudig en de dekuitrusting bijna totaal ontbrekend. De tuigage had meer de
bedoeling van een indruk te wekken dan dat het accuraat was.
Tegen de eeuwwisseling van de 17° naar de 18° eeuw waren de standaarden en de wil tot
nauwkeurigheid heel hard veranderd. Dit kun je bemerken als je naar de "Admiraliteit
modellen " kijkt. Deze modellen werden gebouwd door de beste vakmannen, meestal in palm of
fruitboom hout. Ze waren bedoeld als 3 dimensionale afbeeldingen bij het indienen van een
project, opdat de heren van de "Admiraliteit" zich een gedacht konden vormen bij de
beoordeling van de projecten. Deze modellen waren ongemeen accuraat in vorm en maatvoering
en ook in dekuitrusting. Vele van deze modellen hebben de tand des tijds goed doorstaan.
omdat ze in musea of in private verzamelingen angstvallig werden bewaard. Ze zijn ZEER
belangrijk. niet enkel omdat ze de evolutie in scheepsbouw laten zien,maar ook door hun
extreme nauwkeurigheid. ( Zulk een model kunnen bouwen, is heden ten dage het toppunt van
iemands kunnen op modelbouw gebied).
Gedurende de 19° eeuw, met de opkomst van de industriële revolutie, werden modellen
gemaakt met een totaal ander doel, met een totaal ander motivering. Stoom, de energie bron
van deze periode, was zeer krachtig maar de machines groot en zwaar.
Menig model van deze machines werden gemaakt door vakkundige metaal bewerkers en door de,
op dat moment in opkomst zijnde nieuw beroep, -- "Ingenieurs."
Met het verlopen van de tijd werd het zelfs een deel van de opleiding van de ingenieur, om
een model van een stoommachine te maken. Een fijn ogend en werkend miniatuur stoommachine
was zowat zijn eindwerk.!! Anderzijds had de verkoper van deze machines, juist zoals bij
de "Admiraliteit" ook een model nodig om te demonstreren voor zijn klanten.
In dezelfde tijd werden ook modellen, miniaturen gemaakt door de vele selfmade
leerlingen. Nu volleerde ingenieurs, voor het plezier van het maken, in hun vrije tijd.
Daar werd dus de modelbouwer geboren zoals we hem ten huidige dagen kennen. Samenlopend
met deze hobbyisten waren er ook nog commerciële firma's, die zich bezig hielden met het
maken van modellen, als speelgoed, als siervoorwerp. Zie maar naar de gekende 'Stevens
Model Dockyard', 'Bassett-Lowke', 'Marklin' en nog vele anderen.
Allen met de bedoeling te voldoen aan de steeds stijgende vraag van de mens om zulk model,
zulk miniatuur machine in huis te hebben als herinnering aan huidige of vervlogen tijden.
Tegelijkertijd werden er scheepsmodellen gemaakt, volledig uit been en menselijk haar,
door franse krijgsgevangenen van 1775-1815 verblijvende in England. Dit uit pure noodzaak
, voor voeding.
Ook werden in deze periode, modellen gemaakt van nieuwe toestellen, die werden gedeponeerd
bij de patent aanvraag. beide laatste soorten vielen een beetje uit het model circuit maar
zijn wel, historisch belangrijk en zeer zeldzaam .......
Nu, in het begin van de 21° eeuw komt een ander probleem om de hoek kijken. De verworven
bedrevenheid van leerlingen , de vroegere handvaardigheid van de scheepsbouwers, is aan
het uitsterven omdat wij altijd maar zoeken naar kostprijs en automatisering door de
computer.. Scherpzinnige verzamelaar, die bovenstaande begrijpen en op zoek gaan naar
kwaliteit, hebben niet de tijd noch de nodige ervaring om esthetisch verantwoorde en
nauwkeurige modellen te maken.
Moderne modellen worden enkel nog maar gemaakt voor decoratieve doeleinden. Daarmede is de
evolutie cirkel helmaal rond maar .... met al onze moderne middelen, zijn wij bereid van
voor dit decoratieve model de prijs te betalen die het model verdient. Zonder dit, zal de
handvaardigheid - de ervaring in het maken van natuurgetrouwe modellen stelselmatig voor
altijd verdwijnen.
Schalen.
Scheepsmodellen en andere modellen en miniaturen werden steeds op een schaal gemaakt naargelang het doel van het model. Voor hoge kwaliteit modellen worden er gangbare voorkeur schalen gebruikt. Men koos dan een schaal naargelang het doel. Wil men veel dek uitrusting uitbeelden of niet zal ook afhangen van de gebruikte schaal.
De Britten waren bepalend voor de maatgeving in de 17° eeuw.( met hun maten in voeten en
duimen)
Schepen groter of gelijk aan 400 voet werden vooral gebouwd in schaal 1/16 duim : 1 voet (
1:192)
Schepen tussen 100 voet en 400 voet werden vooral voorgesteld in 1/8 duim : 1 voet ( 1:96)
Schepen kleiner dan 100 voet werden gemaakt in verschillende schalen maar de meesten in
1/4 duim : 1 voet ( 1:48)
Scheepsbouwers modellen ( Gemeenschappelijk aangeduid als 'Studie' of 'Presentatie'
model) zijn gewoonlijk gebouwd op een grote schaal dan de gebruikelijke schaal voor een
modelbouwer. Vb een vrachtschip zal op schaal 1:192 gemaakt worden, De Werf-Versie zal dan
op 1:96 gemaakt zijn.
Kleine schepen; zoals Jachten, sloepen, open boten, worden meestal gemaakt op schaal 1":
1' ( Eén duim : eén voet).
Als resultaat bekom je zo een schip in schaal 1: 12. Op deze schaal kan je heel goed alle
werkende onderdelen ook werkende maken.
Welke schaal kan ik gebruiken.
Scheepsmodellen zijn gebouwd in alle mogelijke schalen. Gaande van 6"= 1' tot 1:2000. Een echte standaard bestaat er niet. Natuurlijk hoe kleiner de schaal, hoe kleiner het model en hoe minder detail men er kan op aanbrengen. Hoe groter de schaal, zoveel te meer plaats je model inneemt, maar je kan en moet er ook meer detail bijzetten.Voor een "Museum kwaliteit" moet je toch stellen dat alle details worden getoond die niet kleiner zijn dan 1mm. op het model.Schalen worden gebruikt in engelse en metrische maten. De Engelse maten geven gewoonlijk twee maatstaven op . B.v. 1/4 duim = 1 voet of kortweg 1/4"= 1'
Metrische maten geven gewoonlijk een verhouding : bv. 1:48 . Dit is eenvoudiger, een
eenheid op model komt dan overeen met eenheden op het werkelijke schip ( onafhankelijk
welke maat er gebruikt word .... Duimen, voeten, mm, cm, "punten" enz.) De keuze van de
schaal hangt dus af van de modelbouwer en het doel dat hij zich stelt (een enkel schip of
een diorama of .... een hele vloot ) en ook later de plaats die beschikbaar is. De schaal
die je kiest heeft te maken met het stelsel waarin je werkt. Voor Nederland is dat sinds
de Franse tijd het decimale stelsel met schalen als 1 : 10, 1 : 50, etc. Voor die tijd ben
je het veiligst als je de 11-duimse Amsterdamse voet hanteert en dat leidt tot schalen als
1 : 11, 1 : 22, 1 : 33, 1:44 etc.De klassieke schalen zijn in het
<1:2 <6"=1' <1:3 <4"=1' <1:4 <3"=1' <1:6 <2"=1' 1:12 <1"=1' ( Kleine vaartuigen en open boten. <1:16 <3/4"=1' 1:24 <1/2"=1' ( Kleine vaartuigen en open boten. <1:32 <3/8"=1' 1:36 1"=3' 1:48 1/4"=1' (Model treinen O schaal) Meeste Dockyard en Admirality in deze schaal 1:60 1"=5' 1:64 >3/16"=1' >1:72 1"=6' Alternatief voor modelschepen 1:87,1 3,5mm=1' (Model treinen HO schaal) 1:96 1/8"=1' Moderne schepen 1:120 1"=10' Model treinen TT schaal) 1:128< 3/32"=1' 1:160 <1/16"=10" Model treinen N schaal) 1:192 <1/16"=1' Miniatuur modellen 1:384 1/32"=1' 1:500 1:700 Sommige plastic bouwdozen. 1:768 1/64"=1' 1:1000 1:1200 en dan de klassieke Europese <1:25
1:65 Sommige kits./p>
1:100 1:200 In het verleden, waren de mensen tevreden met pantografen, evenredige verdelers, en
tekenden fundamenteel de plannen opnieuw op de klassieke tekenplank. Omgekeerd, het verminderen met tweemaal 71% geeft een netto vermindering van 50,41%;
toepassen van éénmaal 71% en 70% geeft u als eindresultaat 49,70%, Eén van beiden is
waarschijnlijk dicht genoeg bij 1/2x om nuttig te zijn. Let ook op dat bij het vergroten, u ook de lijndikte vergroot. Soms zijn het dan geen
scherpe lijnen meer , maar eerder modder vlekken. U kan dit een beetje verhelpen door het
kopieerapparaat "Lichter" in te stellen. De kopieerapparaten hebben altijd de neiging een tekening in één richting "meer uit te
rekken" dan in de andere richting. Als u veelvoudige vergrotingen/verkleiningen moet doen,
probeer dan de richting van het document te veranderen. De krimp of trek van de eerste
operatie wordt dan teniet gedaan door de andere. Als u voorziet dat u veelvoudige exemplaren nodig gaat hebben, kopieer alles in één keer,
vertrekkende vanuit hetzelfde origineel. -- Hierdoor zal zowel de krimp of rek van het
papier eenvormig zijn. Indien U meerdere afzonderlijke kopieën maakt, zit de kans erin dat
zowel krimp of rek van de verschillende papiersoorten anders zullen zijn en uw plannen
kunnen fouten vertonen. Tot slot : Veel commerciële kopieerwinkels kunnen grotere kopieën, en/of grotere
schaalveranderingen in één keer maken. Om hen te helpen een exemplaar van correcte grootte
te maken, kan je een paar lijnen op uw origineel tekenen, met loodrechte hoeken en
voorzien van behoorlijke aanduidingen .
/p>
Hoe verander ik van schaal
Vandaag, gebruiken de mensen "kopieerapparaten" om een tekening van schaal te veranderen.
Een typisch kopieerapparaat kan een tekening verkleinen of vergroten van 64% tot 142%.
Jammer genoeg, helpt dit niet veel als u de schaal meer wil veranderen buiten deze
klassieke verhoudingen. Nochtans, kunt u zich dan redden met gedeeltelijke
schaalveranderingen.
-- bijvoorbeeld, vergroten tot 141% en dan het bekomen resultaat nogmaals vergroten met
141% dit geeft u : 1,41 x 1,41 = 1.9881 . Vergroten met twee maal 142 geeft je dan
2.0022... één van beiden is waarschijnlijk dicht genoeg bij 2x om aanvaardbaar te zijn.
Bv "Vergroten tot 10 cm of vergroten tot 6 duim "
– Zo moet U geen lange uitleg geven over de (vaak duistere) schaal die op de plannen
gebruikt wordt.
(Als u historische buitenlandse bronnen of plannen gebruikt, zorg ervoor dat u weet over
welke maateenheid het gaat -- bijvoorbeeld, "Chapman" geeft plannen uit in Zweedse-, of
Franse- of Amsterdamse- of Rotterdamse- of Engelse voet... en geen enkele van deze maten
is dezelfde !!