Golden - Artist - Verf . Polymeer Acryl Vernis.
Polymer Varnish - Gloss with UVLS: Product #07710
Polymer Varnish - Satin with UVLS: Product #07715
Polymer Varnish - Matte with UVLS: Product #07720
De Golden Polymeer Vernis met UVLS (Ultra Violette Licht
Stabilisatoren) is een water gedragen acryl polymeer vernis die dient
om extra bescherming tegen ultraviolette straling te bieden. Dit helpt
het onvermijdelijke langzaam verdwijnen van de vluchtige materialen te
vertragen.
De polymeer vernissen werden ontworpen als toplaag voor acrylverven en
biedt een verwijderbare beschermende oppervlakte aan de vrij zachte
acrylverflaag. Het heeft een hardere film dan de meeste acrylverven,
die de gevoeligheid voor stof en vuil van het oppervlakte vermindert
en een verhoogde bescherming geeft tegen het krassen en vochtigheid.
De vernis heeft genoeg adequate flexibiliteit om normale behandelingen
te weerstaan. Deze vernis is enkel geschikt voor gebruik binnenhuis en
het wordt geadviseerd hem niet te gebruiken op meubilair of andere
oppervlakten , die onderworpen zijn aan fysiek contact. De Polymeer
Vernis blijft oplosbaar in alkalische oplosmiddelen, zoals ammoniak.
Dit betekend dat de vernis later kan verwijderd worden , als je soms
mocht beslissen je model anders te gaan schilderen. !!!!
De glans polymeer vernis droog op tot een hoog weerspiegelend
oppervlakte. De Satijn Vernis geeft een gematigde reflectie ( Ideaal
vb voor modelschepen). De matte versie is uiteraard mat. De
verschillende vernissen kunnen met elkaar worden gemengd om zo een
eigen, particuliere glansafwerking te bekomen.
Voorafgaand aan daadwerkelijk gebruik, is het zeer belangrijk eerst te
experimenteren met de GOLDEN Vernissen om vertrouwt te worden hoe zij
presteren en hoe zij de oppervlakte van de schildering veranderen.
Voor de beste testresultaten, gebruik een werkstuk met dezelfde
samenstelling als het te vernissen werk. Gebruik daarop ook al de
verven, kleuren die je denkt te gaan gebruiken. Neem ook nota dat deze
vernis dus niet geschikt is als eindlaag van figuren indien men daar
olieverf heeft gebruikt.
De Isolatielaag ( belangrijke Eerste laag).
Een isolatie laag wordt enkel toegepast op Acryl verven, niet op olie
verven. Voor het toekomstige behoud en de eventuele vernisverwijdering
adviseren wij het gebruik van een isolatielaag voorafgaand aan het
vernissen. Een isolatielaag is een permanente, niet verwijderbare
deklaag die dient om de verfoppervlakte fysisch te scheiden van de
Polymeer vernis . Dit helpt om de oppervlakte te beschermen als de
vernis ooit wordt verwijderd en maakt het toekomstig schoonmaken
gemakkelijker en vermijd het direct werken bovenop de met pigment
gekleurde deel van het werk. Gezien de huidige staat van de
conservatie wetenschap, vinden wij dat het gebruik van een
isolatielaag de meeste bescherming biedt.
Voor borsteltoepassing, kan je de isolatie laag maken door Golden Soft
Gel Gloss te verdunnen met water (2 delen in
volume van de Gel en 1 deel water).
Voor een neveltoepassing kan een 2:1 mengsel van Golden GAC-500 met
Transparant Airbrush Extender gemaakt worden.
De Absorptie van de oppervlakte zal het aantal vereiste isolatielagen
bepalen. Voor niet absorberende oppervlakten, Zoals meestal onze
modellen zijn, wordt één borstellaag of twee nevellagen geadviseerd.
Er zijn nog enkel addertjes onder het gras !!
. dan vooral met de matvernis. De isoleren laag is van kritiek belang
wanneer je een matvernis gaat toepassen op een absorberende
oppervlakte, anders zou je wel eens de gekende "wolklaag" of
"berijpte" laag krijgen. (Witte uitslag in de mat vernis). De uitleg :
Dit komt omdat de vernis en het oplosmiddel worden geabsorbeerd door
de onderlaag terwijl de matmiddelen aan de oppervlakte blijven. Wanner
de matmiddelen worden op de oppervlakte worden gedeponeerd en zij geen
deel uitmaken van een ononderbroken vernislaag, verschijnt het als een
wit lichaam.
Toepassing.
DE POLYMEER VERNISSEN MOETEN VÓÓR GEBRUIK WORDEN
VERDUND.
Zij zijn dikker gefabriceerd dan de traditionele
toepassingsviscositeit. Het laat ook toe de vernis met minimale
schuimgeneratie te gebruiken. Het schuimen kan een belangrijk probleem
zijn met de meeste watergedragen acrylics maar wanneer behoorlijk
verdund, kan de Polymeer Vernis al schuim vrijgeven alvorens te
drogen. Het is aanbevolen de vernis met een borstel of via een
airbrush aan te brengen. Andere methodes, zoals het afsponsen of het
rollen, worden niet geadviseerd.
Voor het gebruik met een borstel dienen ze verdunt te worden met water
20-40 % en een 100% verdunning voor een airbrush.
Aanbrengen via Borstel.
Gebruik een stijve witte Chinese varkenshaar borstel met gespleten
einden. De gespleten einden en het geheugen van dit soort borstel
geven een vlotte, egale laag vernis. De grootte van het te vernissen
stuk zal de grootte van de vernisborstel bepalen. Werk met een ondiepe
pot om een betere controle te hebben in het opnemen van de vernis in
je borstel. De vernisoplossing zou slechts de lagere 25-30% van de
lengte van het varkenshaar mogen nat maken. Het is altijd best om de
vernis op een horizontale oppervlakte toe te passen om het lopen of
het verzakken te minimaliseren. Als de verticale toepassing niet kan
worden vermeden is het uiterst belangrijk dat de vernis dun wordt
toegepast. Het is beter om twee of drie dunne lagen te leggen met
voldoende droogtijd ertussen dan één dikke laag vernis toe te passen.
Die ene dikke laag zal trager drogen, zal langer zacht blijven en
geeft meer kans op druppels of een bewolkte vernisfilm. Pas de vernis
zo toe om de meest eenvormige, dunne laag film te verkrijgen dat met
de borstel mogelijk is. Verdeel het werk in zones, zodat elke zone één
lading vernis van de borstel groot is. Deze kunnen op een
systematische net-opvolging worden gebaseerd of kunnen natuurlijke
grenzen van het werkstuk volgen. Handhaaf een gelijke vernislaag door
van het centrum van elke zone naar buiten te werken. Overlap lichtjes
in de nog natte aangrenzende zones.
Met mat of Satijn vernis, breng nooit meer dan twee lagen aan !! Zijn
veelvoudige lagen gewenst, begin altijd met een glansvernis om de
veelvoudige lagen op te bouwen, werk af met één of twee lagen van het
satijn of matvernis indien gewenst.
Aanbrengen met airbrush.
De beste manier om een gelijke deklaag te verkrijgen is spuiten. Zeker
voor impasto oppervlakten is dit bijzonder waar ( Van modellen kan men
ook zeggen dat ze impasto's zijn ) Om een matlaag te verkrijgen is het
spuiten ook een zeer nuttige techniek. De grootte van de te bespuiten
oppervlakte zal bepalend zijn voor het type van spuit materiaal dat
men moet gebruiken. Zorg ervoor al materiaal van vuil vrij is. Werk in
een zone die vrij van stof en vuil is en houd het werk van de grond
wanneer je spuit. Spuit liever drie tot vier lichte lagen in plaats
van één of twee dikkere, Laat genoeg tijd tussen de lagen voor het
drogen (1-4 uren, tot het oppervlakte stofdroog is. Handhaaf een
gelijke afstand van het oppervlakte, en vermijd om in een boog te
spuiten door de pols te bewegen. Je moet je arm bewegen. Maak rechte
passen over het werk, verander pas van richting als de nevel de rand
van het werk heeft verlaten. Overlap lichtjes het nevelpatroon met
elke pas, tot het volledige werkstuk is behandeld. Om een meer
uniforme laag te krijgen spuit de tweede laag haaks over de eerste
laag (Hoek Van 90°). een typische vernis laag is slechts 1/6 tot 1/4
van de dikte van de borstellaag.
Wens je een maximum bescherming, dan moet je meerder lagen leggen. Dit
is vooral belangrijk indien er kleurstoffen zijn gebruikt die niet
inherent fotoresistent zijn. Hoe dikker de vernis film, hoe groter de
bescherming tegen ultraviolette straling zal zijn. Zijn veelvoudige
lagen gewenst, begin altijd met een glansvernis om de veelvoudige
lagen op te bouwen, werk af met één of twee lagen van het satijn of
matvernis indien gewenst.
Reinigen.
Maak onmiddellijk al materiaal na toepassing schoon. Als de
hulpmiddelen nat zijn, kan de Golden Polymeer Vernis met water worden
verwijderd.
Is de vernis reeds droog dan moet je een 1:1 oplossing van huishoud
ammoniak met water gebruiken.
Droogtijden.
De isolatielaag zou 1 dag moeten drogen alvorens te vernissen. Bij het
opbouwen van veelvuldige lagen, laat 3-6 uur tussen de vernis lagen.
Inspecteer zacht de oppervlakte, zolang ze kleverig is kan dit oa
betekenen dat de laag niet voldoende droog is. De vernis is stofdroog
binnen de 30 minuten. Laat de vernis laag meerdere dagen drogen,
alvorens het werk in te pakken voor verzending.( gemiddeld 1 week )
Vermits de Golden Polymeer Acryl vernissen verwijderbaar zijn is het belangrijk dat je ze niet overschilderd. !! De verf die over de vernis zou wordt toegepast is dus ook potentieel verwijderbaar en zou een moeilijk op te lossen probleem geven in latere herstel of restauratie werkzaamheden. Een andere negatief aspect van het overschilderen is dat de verf niet voldoende pakt, wat in een adhesiefout kan resulteren.
Part of this information was translated by Beagle with permission, from: Product information sheet - Polymer Varnish, a publication of "Golden Artist Colors. New Berlin, New York, USA ) .Copyright 2006, all rights reserved. To see the information as published by GOLDEN.