tekst bij foto

Golden - Artist - Verf . GAC 100 & 200 - verharders.

GAC’s kunnen gemengd met eender welke GOLDEN Acrylverf voor : de transparantie te regelen, glacis creëren (wash) , glans verhoging, de viscositeit verminderen of de adhesie en filmintegriteit verbeteren. De polymeren GAC kunnen ook gebruikt worden voor het binden van vaste pigment lichamen verscheidene effecten en oppervlakten te bekomen. (Hier denk ik dan aan de wash, de pastels, de pigmenten voor militair en de trein liefhebbers) . Anders dan de andere additieven hebben de GAC's slechts een minimumhoeveelheid bindmiddelen, levelers, schuimwerende middelen en capillair-actieve stoffen om een goede filmvorming te verzekeren.
De consistentie van de polymeren GAC is zeer vloeibaar, en dunner dan andere GOLDEN Media.
Aangezien zij geen toegevoegde bindmiddelen hebben, zullen deze polymeren de dikte van de meeste GOLDEN Acrylverven verminderen.
Elk GAC product heeft een uniek polymeer dat bepaalde specifieke eigenschappen heeft.

Het mengen:
Roer zacht, of beweeg voorzichtig de GAC polymeren voor gebruik, maar zonden schudden!!!! , aangezien dit significante hoeveelheden schuim zal opnemen die zeer moeilijk te elimineren zijn. Schuim kan de transparantie van de film ernstig beïnvloeden en een wazige kwaliteit geven aan de filmlaag. Wanneer toegepast met een borstel, gebruik minimale agitatie en kracht zonder overmaat want dit zou resulteren in schuim.

Het spuiten:
Wens je een spuitbare oplossing meng dan steeds met Golden Airbrush Medium. Begin met 2 delen GAC en 1 deel GOLDEN Airbrush Medium. Wanneer een snelle droging vereist wordt, vervang de GOLDEN Airbrush Medium met Golden Airbrush Transparant Extender.

Drogen.
De GAC polymeren zijn melkachtig-wit en vrij ondoorzichtig in de natte staat, maar wanneer volledig droog worden zij transparant/doorzichtig worden (afhankelijk van de aard van specifieke GAC). De tijd die een acryl nodig heeft om te drogen is afhankelijk van verscheidene variabelen, inbegrepen filmdikte, omgevingstemperatuur en relatieve vochtigheid, de aard van de luchtstroom en absorptie van de ondergrond. Bv. een vrij dunne film van 1,5 mm. kan van 10 uur tot 4 dagen nodig hebben om de melkachtige kwaliteit te verliezen, terwijl een dikke film 6 mm. 2 tot 10 dagen of meer kan vragen. Het is belangrijk om op te merken dat de filmhelderheid optreed alvorens de film volledig droog is !!!! .

Vernissen :
De polymeren GAC zijn ontworpen voor gebruik als bindmiddelen of als additieven voor acrylverven. Zij zijn niet bedoeld voor gebruik als eind vernis. Golden heeft in haar gamma twee andere vernis systemen. De Acrylic Polymer Varnish en de Mineral Spirit Acrylic (MSA) vernis.

Twee specifieke GAC's zijn vooral van belang voor ons modelbouwers. ttz. de GAC-100 en de GAC-200

GAC-100: Universele Acrylic Polymeer / S.I.D. Blokker / Meest Flexibele GAC Polymeer.
GAC-100 is een multifunctioneel acrylpolymeer. GAC-100 is ideaal als een verzegelaar voor het beschermen tegen Steun Veroorzaakte Verkleuring (Support Induced Discoloration =SID), een conditie die uit de aanwezige onzuiverheden in het substraat voortvloeit en die de drogende acrylverf verkleurent. GAC-100 is ook nuttig om kleuren te verdunnen en/of uit te breiden, om de flexibiliteit en filmintegriteit te verhogen, een "sizing" voor een canvas ondergrond en om hout te verzegelen.( Soort poriënvuller.) . GAC-100 is zacht en flexibel, zodat als de kleurenmengsels te kleverig worden, het toevoegen van GAC-200 de kleverigheid zal verminderen.
Gac-100 wordt algemeen gebruikt voor ; Sizing, bescherming tegen SID, blokker van lijnzaadolie, uitbreiding van Heavy Body paints, zelf verf maken met droge pigmenten.
Wil je het gebruiken als blokker van lijnzaadolie ?
Het aanbrengen van twee lagen van GAC-100 voor de Gesso zal wezenlijk de penetratie van de lijnzaadolie in de canvasvezels sterk verminderen.
Wens je stijfheid en een olieblokker dan moet je een laag GAC-400 aan beide zijden van de ruwe-canvas aanbrengen. Dan een laag GAC-100 aan de voorzijde gevolgd door de gewenste lagen Gesso.

- Dit polymeer is één van het meest universeel gebruikte in de verf productie.
- GAC-100 is een nuttig polymeer voor het beschermen tegen Steun Veroorzaakte Verkleuring (S.I.D.).
- Het flexibelste GAC voor gematigd veranderen van kleverigheid en glans .
- Nuttig om verven te verdunnen en uit te breiden, vooral wanneer de filmflexibiliteit en integriteit belangrijke kenmerken zijn.
- Maakt goed pigmentoppervlakten nat. Het ideaal voor wie zijn eigen kleuren of verven wil maken.

GAC-200: Verhoogd de hardheid van Acrylverven/ Verhoogd de adhesie bij niet Niet-poreuze Oppervlakten
GAC-200 is een acrylpolymeer dat werd ontworpen om de filmhardheid te verhogen . Het hardst en minste flexibele van onze polymeren, is GAC-200 ideaal voor het mengen met acrylkleuren om de filmhardheid te verhogen en kleverigheid in droge toestand te verminderen. Dit is bijzonder nuttig wanneer men gebruik gaat maken van maskerende hulpmiddelen zoals de gewone schilder-afplakband die sommige modelbouwers wel eens gebruiken. De verhoogde filmhardheid verzekert een schonere rand wanneer de afplakband wordt verwijderd. Bovendien kan GAC-200 met acrylverven worden gemengd voor een verhoogde adhesie aan niet-poreuze oppervlakten zoals glas, messing of plastiek. Indien de menging meer dan 50% GAC-200 ,wordt het gebruik op flexibele ondergronden afgeraden, daar dit kan lijden tot barsten of craquelé. Een maximum van 75% GAC-200 wordt geadviseerd voor stijve ondergronden.
Gac-200 wordt algemeen gebruikt voor de filmhardheid te verhoging, verminderen van kleverigheid, geschikt maken voor maskerende technieken, verhogen van de adhesie op niet-poreuze oppervlakten.

- Het hardst en minste flexibel van om het even welk Golden Acrylproduct.
- Voorzichtigheid wordt geadviseerd bij alléén gebruik van dit product.
- Gebruikt in zijn zuivere vorm, is het beperkt tot toepassingen op stijve ondergronden, aangezien zijn gebrek aan flexibiliteit tot het barsten kan leiden wanneer het gebogen wordt
. In bepaalde omstandigheden, kan het middel alleen al barsten tijdens het drogen.
- ideaal als additief om filmhardheid te verhogen en kleverigheid in droge toestand te verminderen.
- Ook nuttig als additief wanneer de adhesie aan niet-poreuze steunen (zoals glas en bepaalde plastieken) belangrijk is.
- Droogt met hoge glans "trekkracht" als het afplakband wordt verwijderd.


Voor ons modelbouwers. Van Golden tech. support.
De aanvankelijke laag verf (de grondlaag) is deze die werkelijk een hardheid en een goede adhesie moet hebben. In feite hoeft het zelfs geen verf te zijn, het kan ook GAC-200 zijn die met de Airbrush Transparent Extender wordt gemengd. Dit legt in ieder geval de fundering en is vergelijkbaar met de fundering uit de spuitbus van de auto industrie die je nu gebruikt.
Je kan het volgende mengsel maken : 1 deel GAC-200 met 1 deel Airbrush Transparent Extender. Voor kleine airbrushes zou dit moeten volstaan zodat u een aardige vlotte nevel kunt krijgen. Laat deze laag op een natuurlijke wijze handdroog worden. Daarna kan je de droging versnellen met een haardroger. Neem geen verfafbrander daar de temperatuur van die toestellen veel te hoog is.
Je wil nu eenmaal deze eerste laag volledig droog hebben alvorens je met verdere lagen je model gaat opbouwen. Zodra deze laag droog is, kunt u terug naar de Golden Airbrush-Colors, of Golden Fluid Colors terugkeren. Schijnt de zojuist gespoten laag nogal zwak, dan kunt u het 1:1 mengsel over deze laag opnieuw altijd spuiten om zo een goede sterke film terug te krijgen.
Zodra het verfschema van je model volledig is, Acrylic Polymer Varnish Gloss, Satin, of Matte over het model spuiten om de gewenste glans te bereiken.

Nog een opmerking: zelfs deze combinatie kleeft niet op de gekende epopy gietstukken. ( Wij modelbouwers noemen dat Resin). Daar moet je als grondlaag best een 2 componenten verf voor nemen.
©Golden Artist Colors, Inc.

Ikzelf maak steeds een mengsel klaar voor gebruik met :
1 deel Acryl Fluid (Wit met een 4 druppels zwart) , 1 deel Airbrush medium, 2 delen GAC200 en 2 deel Airbrush Transparant Extender.
Dit mengsel staat steeds klaar, naast de airbrush-cleaner, dicht bij de airbrush, voor gebruik als ondergrond voor plexi, messing, alu enz.


Part of this information was translated by 'Beagle' with permission, from: Product information sheet - GAC ACRYLIC SPECIALTY POLYMERS, a publication of "Golden Artist Colors. New Berlin, New York, USA ) .Copyright 2006, all rights reserved. To see the information as published by GOLDEN.
submenu terug verder