Golden - Artist - Verf . GAC 100 & 200 - verharders.
GAC’s kunnen gemengd met eender welke GOLDEN Acrylverf voor : de
transparantie te regelen, glacis creëren (wash) , glans verhoging, de
viscositeit verminderen of de adhesie en filmintegriteit verbeteren.
De polymeren GAC kunnen ook gebruikt worden voor het binden van vaste
pigment lichamen verscheidene effecten en oppervlakten te bekomen.
(Hier denk ik dan aan de wash, de pastels, de pigmenten voor militair
en de trein liefhebbers) . Anders dan de andere additieven hebben de
GAC's slechts een minimumhoeveelheid bindmiddelen, levelers,
schuimwerende middelen en capillair-actieve stoffen om een goede
filmvorming te verzekeren.
De consistentie van de polymeren GAC is zeer vloeibaar, en dunner dan
andere GOLDEN Media.
Aangezien zij geen toegevoegde bindmiddelen hebben, zullen deze
polymeren de dikte van de meeste GOLDEN Acrylverven verminderen.
Elk GAC product heeft een uniek polymeer dat bepaalde specifieke
eigenschappen heeft.
Het mengen:
Roer zacht, of beweeg voorzichtig de GAC polymeren voor gebruik, maar
zonden schudden!!!! , aangezien dit significante hoeveelheden
schuim zal opnemen die zeer moeilijk te elimineren zijn. Schuim kan de
transparantie van de film ernstig beïnvloeden en een wazige kwaliteit
geven aan de filmlaag. Wanneer toegepast met een borstel, gebruik
minimale agitatie en kracht zonder overmaat want dit zou resulteren in
schuim.
Het spuiten:
Wens je een spuitbare oplossing meng dan steeds met Golden
Airbrush Medium. Begin met 2 delen GAC en 1 deel GOLDEN Airbrush
Medium. Wanneer een snelle droging vereist wordt, vervang de GOLDEN
Airbrush Medium met Golden Airbrush Transparant
Extender.
Drogen.
De GAC polymeren zijn melkachtig-wit en vrij ondoorzichtig in de natte
staat, maar wanneer volledig droog worden zij transparant/doorzichtig
worden (afhankelijk van de aard van specifieke GAC). De tijd die een
acryl nodig heeft om te drogen is afhankelijk van verscheidene
variabelen, inbegrepen filmdikte, omgevingstemperatuur en relatieve
vochtigheid, de aard van de luchtstroom en absorptie van de
ondergrond. Bv. een vrij dunne film van 1,5 mm. kan van 10 uur tot 4
dagen nodig hebben om de melkachtige kwaliteit te verliezen, terwijl
een dikke film 6 mm. 2 tot 10 dagen of meer kan vragen. Het is
belangrijk om op te merken dat de filmhelderheid optreed alvorens de
film volledig droog is !!!! .
Vernissen :
De polymeren GAC zijn ontworpen voor gebruik als bindmiddelen of als
additieven voor acrylverven. Zij zijn niet bedoeld voor gebruik als
eind vernis. Golden heeft in haar gamma twee andere vernis systemen.
De Acrylic Polymer Varnish en de
Mineral Spirit Acrylic (MSA) vernis.
Twee specifieke GAC's zijn vooral van belang voor ons modelbouwers. ttz. de GAC-100 en de GAC-200
GAC-100: Universele Acrylic Polymeer /
S.I.D. Blokker / Meest Flexibele GAC Polymeer.
GAC-100 is een multifunctioneel acrylpolymeer. GAC-100 is ideaal als
een verzegelaar voor het beschermen tegen Steun Veroorzaakte
Verkleuring (Support Induced Discoloration =SID), een conditie die uit
de aanwezige onzuiverheden in het substraat voortvloeit en die de
drogende acrylverf verkleurent. GAC-100 is ook nuttig om kleuren te
verdunnen en/of uit te breiden, om de flexibiliteit en filmintegriteit
te verhogen, een "sizing" voor een canvas ondergrond en om hout te
verzegelen.( Soort poriënvuller.) . GAC-100 is zacht en flexibel,
zodat als de kleurenmengsels te kleverig worden, het toevoegen van
GAC-200 de kleverigheid zal verminderen.
Gac-100 wordt algemeen gebruikt voor ; Sizing, bescherming tegen SID,
blokker van lijnzaadolie, uitbreiding van Heavy Body paints, zelf verf
maken met droge pigmenten.
Wil je het gebruiken als blokker van lijnzaadolie ?
Het aanbrengen van twee lagen van GAC-100 voor de Gesso zal wezenlijk
de penetratie van de lijnzaadolie in de canvasvezels sterk
verminderen.
Wens je stijfheid en een olieblokker dan moet je een laag GAC-400
aan beide zijden van de ruwe-canvas aanbrengen. Dan een laag GAC-100
aan de voorzijde gevolgd door de gewenste lagen Gesso.
- Dit polymeer is één van het meest universeel gebruikte in de verf
productie.
- GAC-100 is een nuttig polymeer voor het beschermen tegen Steun
Veroorzaakte Verkleuring (S.I.D.).
- Het flexibelste GAC voor gematigd veranderen van kleverigheid en
glans .
- Nuttig om verven te verdunnen en uit te breiden, vooral wanneer de
filmflexibiliteit en integriteit belangrijke kenmerken zijn.
- Maakt goed pigmentoppervlakten nat. Het ideaal voor wie zijn eigen
kleuren of verven wil maken.
GAC-200: Verhoogd de hardheid van
Acrylverven/ Verhoogd de adhesie bij niet Niet-poreuze Oppervlakten
GAC-200 is een acrylpolymeer dat werd ontworpen om de filmhardheid te
verhogen . Het hardst en minste flexibele van onze polymeren, is
GAC-200 ideaal voor het mengen met acrylkleuren om de filmhardheid te
verhogen en kleverigheid in droge toestand te verminderen. Dit is
bijzonder nuttig wanneer men gebruik gaat maken van maskerende
hulpmiddelen zoals de gewone schilder-afplakband die sommige
modelbouwers wel eens gebruiken. De verhoogde filmhardheid verzekert
een schonere rand wanneer de afplakband wordt verwijderd. Bovendien
kan GAC-200 met acrylverven worden gemengd voor een verhoogde adhesie
aan niet-poreuze oppervlakten zoals glas, messing of plastiek. Indien
de menging meer dan 50% GAC-200 ,wordt het gebruik op flexibele
ondergronden afgeraden, daar dit kan lijden tot barsten of craquelé.
Een maximum van 75% GAC-200 wordt geadviseerd voor stijve
ondergronden.
Gac-200 wordt algemeen gebruikt voor de filmhardheid te verhoging,
verminderen van kleverigheid, geschikt maken voor maskerende
technieken, verhogen van de adhesie op niet-poreuze oppervlakten.
- Het hardst en minste flexibel van om het even welk Golden
Acrylproduct.
- Voorzichtigheid wordt geadviseerd bij alléén gebruik van dit
product.
- Gebruikt in zijn zuivere vorm, is het beperkt tot toepassingen op
stijve ondergronden, aangezien zijn gebrek aan flexibiliteit tot het
barsten kan leiden wanneer het gebogen wordt
. In bepaalde omstandigheden, kan het middel alleen al barsten tijdens
het drogen.
- ideaal als additief om filmhardheid te verhogen en kleverigheid in
droge toestand te verminderen.
- Ook nuttig als additief wanneer de adhesie aan niet-poreuze steunen
(zoals glas en bepaalde plastieken) belangrijk is.
- Droogt met hoge glans "trekkracht" als het afplakband wordt
verwijderd.
Voor ons
modelbouwers. Van Golden tech. support.
De aanvankelijke laag verf (de grondlaag) is deze die werkelijk een
hardheid en een goede adhesie moet hebben. In feite hoeft het zelfs
geen verf te zijn, het kan ook GAC-200 zijn die met de Airbrush
Transparent Extender wordt gemengd. Dit legt in ieder geval de
fundering en is vergelijkbaar met de fundering uit de spuitbus van de
auto industrie die je nu gebruikt.
Je kan het volgende mengsel maken : 1 deel GAC-200 met 1 deel Airbrush
Transparent Extender. Voor kleine airbrushes zou dit moeten volstaan
zodat u een aardige vlotte nevel kunt krijgen. Laat deze laag op een
natuurlijke wijze handdroog worden. Daarna kan je de droging
versnellen met een haardroger. Neem geen verfafbrander daar de
temperatuur van die toestellen veel te hoog is.
Je wil nu eenmaal deze eerste laag volledig droog hebben alvorens je
met verdere lagen je model gaat opbouwen. Zodra deze laag droog is,
kunt u terug naar de Golden Airbrush-Colors,
of Golden Fluid Colors terugkeren. Schijnt de
zojuist gespoten laag nogal zwak, dan kunt u het 1:1 mengsel over deze
laag opnieuw altijd spuiten om zo een goede sterke film terug te
krijgen.
Zodra het verfschema van je model volledig is, Acrylic
Polymer Varnish Gloss, Satin, of Matte over het model spuiten om
de gewenste glans te bereiken.
Nog een opmerking: zelfs deze combinatie kleeft niet op de gekende
epopy gietstukken. ( Wij modelbouwers noemen dat Resin). Daar moet je
als grondlaag best een 2 componenten verf voor nemen.
©Golden Artist Colors, Inc.
Ikzelf maak steeds een mengsel klaar voor gebruik met :
1 deel Acryl Fluid (Wit met een 4 druppels zwart) , 1 deel Airbrush
medium, 2 delen GAC200 en 2 deel Airbrush Transparant Extender.
Dit mengsel staat steeds klaar, naast de airbrush-cleaner, dicht bij
de airbrush, voor gebruik als ondergrond voor plexi, messing, alu enz.
Part of this information was translated by 'Beagle' with permission, from: Product information sheet - GAC ACRYLIC SPECIALTY POLYMERS, a publication of "Golden Artist Colors. New Berlin, New York, USA ) .Copyright 2006, all rights reserved. To see the information as published by GOLDEN.