Golden - Artist - Paint . Het begrijpen van het droogproces.
Het tweestappen droogproces van Acrylverf.
Het water, aanwezig in acrylverf, wordt verdreven door een capillair
effect. Acrylverf droogt doordat de drager, die meestal samengesteld
is uit oa. water, de verffilm verlaat. Als het water verdampt of wordt
opgenomen door het substraat, komen de kleine, dunne, acryl polymeren
nader met elkaar in contact. Naarmate de verdamping verder duurt
worden de polymeren zo tegen elkaar geduwd dat er capillaire krachten
ontstaan en het water wordt nog meer uitgedreven. Deze capillaire
krachten dwingen de acryl elementen in elkaar zoals een honinggraat en
zij beginnen dan een continue, cohesieve laag te vormen. Wanneer dit
geschied, worden de polymeer elementen, bestaande uit zeer lange
ketens van acryl elementen, zich te vervormen en smelten zo samen tot
een ondoordringbare laag.
Het droog proces van Acrylverf, geschied in twee verschillende stadia.
Dus je moet ook denken aan twee verschillende droogtijden.
De eerste droogtijd, tamelijk kort, eindigt bij de vorming van een
opperhuid aan de oppervlakte van de verf. Tegen die tijd is ook de
acrylverf stofdroog geworden en mag je ze al aanraken. Op dit moment
is het verdampen van water, door de film, niet meer mogelijk. Zeer
dunne verflagen kunnen dus droog aanvoelen binnen enkele seconden
terwijl dikke lagen soms meer dan een dag vragen om droog te worden.
De tweede fase behelst de tijd die de gehele laag nodig heeft om
volledig droog te worden. Dat is de tijd die nodig is om alle water en
oplosmiddelen (gebruikt van vorststabilisator en van samenhoudmiddel)
volledig verdampt zijn. Dit is een zeer kritieke tijd, omdat pas na
deze tijd de fysische eigenschappen zoals hechting, hardheid en
helderheid enz. bereikt worden. Dan kan men pas zeggen de verf is
droog. Voor zeer dunne verflagen kan dit enkel dagen duren, een
verflaag van bv. 6 mm. dik, dat heeft maanden tot bijna een jaar nodig
om te drogen. Toevoeging van Gel en/of Mediums kan de droogtijd
beïnvloeden.
Veel gebruikers zijn zich niet bewust van deze wel lange droogtijd en
zijn ook verwonderd dat de verflaag zich niet hecht na een dag of dat
de verf loslaat bij het verwijderen van Frisket ® . De bovenlaag is
wel hard, maar de onderlaag is nog zacht.
Factoren die het drogen beïnvloeden.
ïnvloeden. Door deze elementen te controleren, kun je er voordeel mee
doen. De ideale omstandigheden om werken geschilderd met acryl te
laten drogen is een temperaturen van 21 - 29° C ( 70 - 85°F) en een
relatieve vochtigheid onder 75% .
Temperatuur.
De ideale temperatuur zou rond de 21 - 32°C (70 tot 90° F) moeten zijn
tijdens het droogproces. Temperaturen onder 9°C (9°F) laten niet toe
dat de polymeer lichamen zich behoorlijk samenvoegen om een
ononderbroken film te vormen en kunnen in een oppervlakte fout
(barsten, adhesie fouten, gepoederde film, enz.) resulteren. Hogere
temperaturen, zoals deze die je bereikt met een haardroger of een
warmtelamp, kunnen droogtijden beduiden versnellen, maar oververhitten
kan blazen veroorzaken of de acrylfilm verbranden. Omgekeerd, lagere
temperaturen zullen het droogproces vertragen. We kunnen deze
eigenschap natuurlijk benutten om er ons voordeel uit te halen. Onder
lagere temperaturen bv. kunnen we de werktijd van de acrylverven te
verlengen.
Vochtigheid.
Een relatieve vochtigheid van meer dan 75% zal de verdamping van water
vertragen en zo het droogproces vertragen.
Luchtstroom.
Een gematigde en regelmatige luchtstroom in het droog gebied, is
bevorderlijk voor het grondig drogen. Een sterke wind, vooral één
direct op de verfoppervlakte gericht, kan oorzaak zijn van het
beschadigen van de verffilm, zoals het barsten en/of rimpelen.
Gevolgen van het Drogen.
De natuurlijke neiging tot een snelle droogtijd van acrylics kan
men gebruiken om er ook zijn voordeel uit te halen. Het succesvolle
gebruik van acrylverf komt ook door deze eigenschap. Daardoor is
overschilderen bijna onmiddellijk toepasbaar. De unieke acryl
verglazingstechnieken, de snelle manipulatie van het geschilderde
oppervlakte zouden, zonder deze eigenschap niet mogelijk zijn.
Er is geen beperkingen bij het toepassen van extra lagen. Men kan
acrylverven direct toepassen terwijl de onderlaag nog nat is, of juist
al even droog is, of al verscheidene jaren oud is.
ën gaat toepassen over een acryl onderlaag, dan moet er goed op de
juiste droogtijd van de onderlaag gelet worden. Door dunne lagen op
een poreuze onderlaag, zoals een schilderdoek, kan dit 1 tot 3 dagen
zijn. De dikkere films op minder poreuze ondergronden, zoals masonite
, metaal of plastic, daar kan het verscheidene weken vergen om
voldoende te drogen en een goede cohesie verzekeren.
Om na de schildering te vernissen is het best om te wachten totdat
een verflagen door en door droog zijn. Anders kan een bovenmatig
niveau van water en/of oplosmiddel worden ingesloten, wat kan leiden
naar slechte adhesie van de vernis. Dit is zeker belangrijker wanneer
de vernis een vrij strakke niet permeabele laag vormt, zoals het geval
is met GOLDEN MSA Vernis. Wanneer men meer permeabele vernissen, zoals
de Golden polymeer vernis gebruikt, is dit
minder essentieel.
Een ander kritiek element om even te overwegen bij het vernissen is
het substraat. Een schilderdoek bv. laat de opgesloten vochtigheid,
vertragers en andere additieven ontsnappen, terwijl metaal, masonite,
triplex of plastics deze migratie moeilijk zo niet onmogelijk maken.
Ze kunnen dus de adhesie van de vernislaag beïnvloeden. In extreme
gevallen, kan het loslaten of het barsten van de vernis veroorzaken.
In het algemeen, de verflagen mogen niet koel, zacht of bovenmatig
plakkerig aanvoelen. Elk van deze symptomen wijzen op een niet
volledig gedroogde onderlaag of verffilm.
Bewaren en verzenden.
Algemeen zal men een kunstwerk niet in een gesloten omgeving plaatsen
voordat het volledig droog is. De aangewezen voorwaarde, voor
schilderijen om te drogen, is een goede luchtstroom zowel aan de
voorzijde als een de achterzijde, zonder uitersten van temperatuur of
vochtigheid. (Zie hoger naar de opmerkingen en denk in termen van
weken ipv dagen !)
Om kunstwerken te verzenden moet men letten dat enkel lucht tijdens
het transport het kunstwerk mag raken. Dit omvat om het even welk type
van cellofaan, papier, bellenomslag of ander plastiek, enz. aangezien
deze zich aan de oppervlakte kunnen gaan kleven en ferrotyping
veroorzaken (ferrotyping = een textuur overbrengen naar de
verfoppervlakte).
Conservators nemen vele voorzorgsmaatregelen wanneer het om verschepen van een kunstwerk gaat, zeker wat betreft temperatuur en vochtigheid. Na het verpakking van het kunstwerk, laat het dan enige tijd om zich aan zijn nieuwe omgeving aan te passen. Acrylics krimpt in koudere temperaturen en zwellen in warmere temperaturen, zodat het kritiek is om de schilderij niet op te rollen, uit te rollen of het oppervlakte op enige wijze te veranderen tijdens het transport . Voor flexibele ondergronden is het van belang de achterkant van het kunstwerk te steunen met bv. zuurvrij karton om "het stuiteren" te verminderen tijdens de verzending .
Als het kunstwerk werk van kamertemperatuur naar vries temperaturen
gaat, is het wijs om het ingepakte kunstwerk eerst in een lagere
temperatuur d.w.z. 0°-4°C ( 32 - 40°F) te plaatsen voor verscheidene
uren, alvorens het buiten te dragen. ( Dit zal de zware schok aan de
acryllagen verminderen. ja verven kunnen ook rillen van de plotse
koude zoals wij.)
Omgekeerd, dezelfde regels gelden ook als je het kunstwerk ontvangt.
Pak het niet onmiddellijk uit. Laat het de zelfde kans toe om zich aan
de warmere temperaturen weer aan te passen. Als het aan bevriezende
temperaturen werd onderworpen, zet het weer gedurende een tijdje in
een lagere temperatuur, ( zoals bij verzenden).
Over Traag drogen.
Afhankelijk van de doelstelling en de gebruikte technieken, heeft men
de behoefte om de verf niet te snel te laten drogen. Zo kan men een
langer mengtijd op het pallet wensen, of een langere mengtijd op het
canvas of ander materiaal vereisen.
Thuis of Studio voorwaarden.
Er zijn zo vele manieren om het drogen proces te controleren als er
manieren zijn om de verdamping van water te controleren. Hoge
vochtigheid, lage temperatuur, trage luchtbeweging en niet
absorberende oppervlakten vertragen het drogen van acrylverf.
Omgekeerd, droging voorwaarden, hoge temperaturen, grote luchtstroom
en absorberende oppervlakten versnellen de verdamping (of absorptie)
van water, en versnellen zo het droogproces.
Door het verminderen van de luchtstroom, de temperatuur te verlagen en
de vochtigheid te verhogen, kan men het drogen van acrylverven, zonder
additieven of veranderen van schilderen methodes, vertragen. Houd in
gedachten dat vele studio's onder-geventileerd om zijn te beginnen.
Het kan beter zijn dat er geen lucht direct op het te schilderen
voorwerp blaast terwijl men werkt . Het is belangrijk om te zorgen dat
ammoniak t dampen en andere vluchtige verfadditieven zich niet in de
studioruimte ophopen.
Verf toevoegingen.
Sommige toestanden vragen voor chemische toevoegingen die het drogen
van acrylverf vertragen. Dit is gewoonlijk een mengsel van
verscheidene materialen, hoofdzakelijk glycolen. Door de veel
langzamer verdamping dan water, houden de glycolen de polymeergebieden
apart, verhinderend zo een vroege samenvoeging. De bevochtigers,
(zoals glycerine, die water absorberen of water vasthouden), zijn ook
toegevoegd om droging te vertraging. Nochtans, moeten de bevochtigers
met extreme zorg worden gebruikt, aangezien zij aan de oppervlakte van
de film tijdens het drogen een residu achterlaten dat
inter-laagadhesie kan verminderen. De vertragers zijn niet zeer
efficiënt als de verf vochtig moet blijven in dunne lagen op zeer
absorberende oppervlakten. De additieven alleen zijn zullen
waarschijnlijk niet efficiënt genoeg zijn om het droogproces te
vertragen. Zij moeten vergezeld gaan van de juiste milieufactoren, een
ondergrond met lage absorptie en andere factoren.
Het schilderpallet.
Geen hard pallet gebruiken, doch wel over het pallet een doekje
spannen. Dit doekje vochtig maken, Neen, niet klets-nat, en daar dan
je acrylverf uit je verftuben opdoen. Werk je met meer vloeibare
acrylics, zoals Golden Fluid Colors, dan helpt
een vlakke plaat niet en moet je gebruik gaan maken van schalen met
uitdiepingen erin. ( Ideeal daarvoor zijn glazen 'Escargot' potjes
voor in de oven. Verkrijgbaar in 6 of 12 uitdiepingen.
Om het drogen van verf op glas of plastic paletten te vertragen,
gebruik een kleine hoeveelheid vertrager. Ongeveer drie tot tien
percent van GOLDEN Retarder zal uw verf al beletten tot het vormen van
een oppervlakte huid voor maximaal zes uren, afhankelijk van de
atmosfeer. Overdreven hoeveelheden van vertrager , vooral als men
werkt met in dikkere impasto, zal de verfhuid laten aanvoelen als een
zachte gom, aangezien de glycol door de gevormde verfhuid niet
volledig kan verdampen.
Sommige mensen verkiezen nu en dan een mist van water te spuiten over
hun paletten. Dit is ook een zeer efficiënte techniek om langere
mengtijen te verkrijgen. Een eenvoudige plant bestuiver in een lokale
tuin winkel , kan je met water (men adviseert gedistilleerd of
gedeioniseerd ) vullen of je kan ook nog een mengsel van 10:1
water/vertragersmengsel gebruiken. Merk opnieuw op dat een overmatig
gebruik van vertrager in een verzwakte verffilm zullen resulteren die
kleverig blijft.
Het bovenmatige bespuiten kan zorgen dat uw verf gaat druipen of
minder cohesie krijgen. Dus ook weer niet te veel water of te dikwijls
water over uw palet spuiten. Beter is het om op tijd en stond nieuwe
verf uit het potje, flesje, tube te nemen.
Vochtbehoudende Paletten.
In de handel zijn verscheidene behandelde paletten verkrijgbaar die
kunnen helpen om uw acrylverven nat te houden. Het meest efficiënte is
de" Stay-Wet Palette®". Nu veronderstel ik niet dat een modelbouwer zo
lang achter elkaar bezig is met Acrylverf. Wens je hierover meer
informatie, verwijs ik U naar de vakhandel.
De beste manier om drogende of verdroogde verf op uw palet te
verwijderen is het oppervlakte met water te verzadigen met een zeer
nat spons of een vod. Na een periode van 3-5 minuten, zou de verf
moeten zacht geworden zijn en kan gemakkelijk worden geschaafd,
geschraapt of gepeld.
( Je hebt dus al begrepen dat Acryl verf niet pakt op glas, noch op
plexiglas, noch op polyethyleen )
Versnelde droging door de ondergrond.
Canvas en andere poreuze substraten moeten worden verzegeld om de
absorptie t dit zal helpen om de acrylverven op het oppervlakte
vochtig te houden.
Een tijdje geleden kregen we een klacht van een kunstenaar, dat ons
"Heavy-Body Acrylic " te snel opdroogde op haar papier. Toen zij voor
het eerst met dit probleem werd geconfronteerd, besliste zij het
drogen te vertragen door meer water aan de verf toe te voegen.
Intuïtief, hield haar benadering steek, maar toen zij water toevoegde,
droogde de verf nog sneller. In dit geval, werd het drogen niet
gedicteerd door verdamping maar wel door absorptie van het substraat
(Papier). Het papier was in geen enkel geval verzegeld. Aangezien zij
de verf verdunde, kreeg ze minder greep erop en het water nog
gemakkelijker geabsorbeerd door het papier. Zij had eerst het
oppervlakte met een Golden Polymer Medium of met een laagje Golden
Soft Gel Gloss moeten verzegelen. zodat het substraat niet zo veel
water zou geabsorbeerd hebben.
Verhogen van de vochtigheid.
Een koele luchtbevochtiger kan nuttig blijken om de relatieve
vochtigheid te verhogen en zo het droogproces te vertragen. Het leiden
van de koele vochtigheidsstroom op het te geschilderde oppervlakte zal
het effect maximaliseren. Een goedkopere manier om een gelijkaardig
resultaat te bereiken is een plantbestuiver waarmee je een zeer lichte
nevel over je schilderwerk legt. Het bespuiten over de oppervlakte met
regelmatige intervallen zal de mengtijd van de verf sterk verlengen.
(Niet van toepassing op modelbouw, daar ben je beter af met een lucht
bevochtiger).
Bewaren van verf.
Voorkom dat verf voortijdig uitdroogt door ze niet te plaatsen bij
ventilatoren en of verwarmingselementen. Alle plastic houders zijn
lichtjes poreus en laten een zeer kleine hoeveelheid waterdamp
ontsnappen. Het is dus van belang dat zowel de schroefdraden, de
deksels en de potjes proper gehouden worden. Indien verf zich op deze
plaatsen kan verzamelen, is de afsluiting is niet volledig verzegeld
en de verf begint met uitdrogen. Gebruik je toch water , gebruik dan
gedistilleerd of gedeioniseerd water om vervuiling van verf te
vermijden. Verf is goed houdbaar in kelders maar ze mag niet
bevriezen. Acrylverf kan verschillende vries-ontdooi fasen
verdragen,is bevriezen niet raadzaam.
Kuisen van schildergereedschap.
- Tijdens het schilderen met Acryl zal het gereedschap steeds vochtig
gehouden worden om te beletten dat de verf droogt en zich vasthecht.
- Vermijd het bewaren van borstels met de haren rechtop.
- Zelfs een klein beetje acryl zal zich nestelen tussen de haren en
het omhulsel en zo de bostel doen hard worden.
- Zorg er voor dat je borstels in prima staat verkeren. Een normale
"Conditioner" werkt even goed als speciale producten verkocht voor
penselen. - Ze helpen om de ophoping van acryl te vermijden.
- Een beetje detergent in water kan helpen om bijna opgedroogde acryl
los te maken van je gereedschap
- Voor hard geworden verf. De meeste in de handel zijnde borstel
reinigers voldoen, zolang het penseel nog in goede staat is
- Bij nieuwe penselen, dop ze even in een "haar conditioner" zal je
later helpen bij het reinigen van je penselen. Na het kuisen van een
penseel, maak de haren droog en gebruik wat "Conditioner". Borstel de
overtollige "Conditioner" op je hand totdat je het niet meer kan zien.
Part of this information was translated by Beagle with permission, from: Application information sheet - TECHNICAL NOTES ON DRYING, a publication of "Golden Artist Colors. New Berlin, New York, USA ) .Copyright 2006, all rights reserved. To see the information as published by GOLDEN.