Restauratie - 2.
De meeste scheepsmodellen zijn in de loop van de tijd ondergestoft
en/of vervuild. Een reiniging is soms al genoeg om een model weer
toonbaar te maken. Dit moet natuurlijk uiterst voorzichtig gebeuren.
Door ouderdom is het tuig vaak erg kwetsbaar en breekbaar. Met
wattenstaafjes, niet agressieve schoonmaakmiddelen en met heel veel
geduld, wordt het hele schip en het tuigage schoongemaakt. Het kuisen
van geverniste modellen kan men het best doen met “Rentokil silicone
meubel polish”. Dit brengt men met een kleine borstel of met een
stukje zeemvel dat men tussen de bekken van een pincet neemt. Beter
natuurlijk dat men een neutraal reinigingsmiddel neemt met een pH= 7
(Ossegal zeep)
Na de schoonmaak adviseren we altijd van het model ( Indien het in een
stoffige omgeving staat) in een vitrinekast te plaatsen. Dit kan in
glas of plexyglas.
Wanneer gaat een herstelling over in een restoratie?
Deze vragen zijn nog steeds onderwerp tot discussie in de wereld van
musea en restoratoren. Herstelling betekent voor mij het schoonmaken
van het model en het repareren en aanvullen van kapotte en ontbrekende
delen.
Bij restoratie tracht ik deze "herstellingen" uit te voeren op een
historisch verantwoorde manier, met zo mogelijk de originele
materialen.
Restoraties moeten omkeerbaar zijn voor het geval er later
veranderingen komen in opvatting of omdat er nieuwe ontwikkelingen in
restoratiemethodes zijn. Een goede beschrijving van het proces en de
gebruikte materialen is daarom erg belangrijk zoniet onontbeerlijk.
Daarom wordt bij elke restoratie ook een omvangrijk dossier opgesteld.
De meeste scheepsmodellen zijn van hout. Eigenschappen van hout zijn verschillend qua, soort, structuur, kleur, duurzaamheid ,etc. Het hout van een scheepsmodel kan uitgedroogd zijn of aangetast door schimmel, houtworm of houtrot. Nieuwe houten onderdelen moeten uit hetzelfde materiaal zijn als de oude. Beits ze met verdunde waterverf of acrylverf naar dezelfde kleur en toon en polijst met een lederen/ijzer gereedschap. Dit drukt de gerezen vezels van het hout terug aan na de behandeling met de verf.
De grotere houten scheepsmodellen hebben meestal een tuigage uit
zijde-, katoen- of vlasdraad. De lichtere meer blootgestelde en
kwetsbare lijnen zijn dikwijls beschadigd of verrot, nochtans kan de
balans van het tuigage nog in redelijke staat zijn.
Op het eerste zicht lijkt het alsof het touwwerk van een schip van een
en hetzelfde bolletje koord komt. Niets is minder waar. Bijna alle
lijnen zijn verschillend. Er is rechts- en links geslagen touw,
drie-of vierstrengs enz. in oude schepen gebruikt.
Er is steeds de vraag : Moet men het beschadigde herstellen of
vervangen en de rest zo te laten, of alles verwijderd en volledig
opnieuw maken. Persoonlijk zou ik stellen dat de laatste oplossing de
beste is. Zo kan alles verouderen met de zelfde snelheid
Om de tuigage te vervangen is het nodig dat men een aanzienlijke hoeveelheid touw van verschillende maten in voorraad heeft, zoals : bevestigingsdraad voor kunstvliegen, fijn weefsel, kunstzijde, linnen garendraad. De meeste tuigage van deze oude modellen hebben een doffe neutrale kleur. Het is een goed idee om de nieuwe koorden met verdunde waterverf of acrylverf te beitsen voor het van de koordmachine te verwijderen. Nog een verbetering kan zijn dat men de nieuwe koord door een “Stockholm-teer” doordrenkte doek doortrekt. Ieder soort touw maak ik zelf in mijn workshop.
Aan de meeste scheepsmodellen hangen tientallen blokken, grote en kleine, één of meer schijf, juffers en violen enz. Alle soorten blokken worden in de workshop gemaakt. Ze worden uit latjes gezaagd en in vorm geschuurd. Er worden gaatjes in geboord, gleufjes uitgefreesd, schijfjes gedraaid voor in de blokken en van platgeslagen koperdraad wordt het buitenbeslag gemaakt.( Als de schaal van het model dit toelaat.) Als laatste worden de nodige haken en ogen aangebracht. Met matte acryl vernis worden de blokken afgewerkt.
Kleine ornamenten , zoals boegbeelden, roerkoppen, spiegels zijn vanouds dikwijls met bladgoud belegd. Dit vergulden is één van de ambachten in mijn workshop.
Wens je in contact te komen via e-mail. Wegens de vele spam die er tegenwoordig is vergeet dan niet de "-at- " te vervangen door @