tekst bij foto

Lucht en compressoren. Vervolg.

Enkele soorten van compressoren.
De directe membraancompressor.

Deze directe membraancompressor is de eenvoudigste en goedkoopste draagbare compressor. Hij bestaat uit een nogal lawaaierige aandrijfmotor en een pompgedeelte. De pompruimte is in twee verdeeld, nml. de zuigruimte en de persruimte. Door de heen en weergaande beweging van het membraan wordt beurtelings aan de ene kant lucht aangezogen en aan de andere kant lucht lucht samengeperst, waardoor zowel een pulserende zuigluchtstroom als een pulserende persluchtstroom wordt opgewekt. De pulserende luchtstroom wordt direct in de de luchtslang van de spuit gevoerd en hierin ligt eigenlijk het probleem met dit soort compressor. De luchtstroom is niet constant en dus ook het spuitpatroon. Hou er rekening mee dat dit soort compressoren snel verhitten en dus elk 1/2 uur worden stopgezet om oververhitting te voorkomen.
Alleen aanbevolen voor een enthousiaste hobbyist.
Zij zijn gemakkelijk te herkennen doordat over het algemeen je duidelijk een elektrische motor kan zien,waarop een typische cylinderkop is gemaakt met koelvinnen. Let er ook op hoeveel lawaai dergelijke compresoren maken. Is het nog aanvaardbaar voor uw huisgenoten en voor de buren ?

Niet pulserende compressor met droge smering.
D eze compressor met betrekkelijk kleine capaciteit is een goeds apparaat voor niet ingewikkeld werk. Hij heeft geen drukregelaar maar is voorzien van een tank van ca. 1 liter die als buffer dients doet om het pulseren tegen te gaan. Omdat hij electrisch word aangedreven is er geen smeer olie nodig en vereist hij dan ook weinig onderhoud. Hij is niet ontworpen voor langdurig gebruik. en moet elk 1/2 uur worden stopgezet om oververhitting te voorkomen.

Compressor met kleine luchttank.

Zoals de naam al aanduid zorgt deze stille en betrouwbare compressor niet alleen voor perslucht maar slaat deze ook op in de bijhorende luchttank. Dit geeft het voordeel dat de lucht onder constante druk uit de tank kan worden gehaald waardoor een gelijkmatige luchtstroom naar de spuit wordt geleverd. De moteor is ook weer niet ontworpen voor langdurig gebruik en kan oververhit worden. hij moet elk uur ongeveer 15 min. afkoelen. Meestal zijn deze kleien modellen uitgerust met een waterafscheider, een drukregelaar en drukmeter. Ook is meestal een oliepeilvenster voorzien. Eén nadeel, je moet met de hand de compressor opstarten en ook uitzetten. Dit betekend dat u uw werk moet onderbreken voor uitschakelen om oververhitting te voorkomen.
Aanbevolen voor de serieuze modelbouwer.

De volautomatische Compressor.

Dit beter model is gebouwd voor langdurig gebruik. Dit model heeft dezelfde functies en vergt identiek onderhoud als da compressor met kleine luchttank. Het voordeel is dat hij geheel automatisch afslaat als de tank op druk is en weer aanslaat wanneer de luchtdruk beneden een bepaald niveau komt.
De meeste geavanceerde geluidsarme en automatische compressoren zijn voorzien van de volgende standaardvoorzieningen.
Druktank met vochtaftapkraan, tankdrukmeter, drukregelingsschakelaar voor aan/uitschakelen, terugslagklep tussen compressor en druktank, veiligheidsklep, drukregelaar met drukmeter en luchtfilter, luchtinlaat filter.
Al met al zijn deze automatische compressoren zeer betrouwbaar en efficient en zullen zij u hoogst zelden in de steek laten.
Aanbevolen voor de vakman en de enthousiaste amateur.
Zonder de andere merken te willen uitsluiten. Ben je op zoek naar een compressor?
Kijk dan even naar een Sil-Air-20A of een Eurotec-20A of een Hansa-HTC20A, ze hebben allen de volgende specificaties :
Een professionele volautomatische compressor voor de airbrusher van vandaag!
-Luchtopbrengst 20 ltr/min.
-Buitengewoon stil (ijskast geluid!) 38dB (A) 1 mtr.
-Maximale bovendruk van 6 Bar.
-Minimale onderdruk 4 Bar.
-Regelbare werkdruk van 0,0 tot 6 Bar.
-Geschikt voor nozzel openingen tot 0,6mm
-Tankinhoud 1,5 ltr.
-Automatische afslag, drukregelaar met manometer en waterafscheider.
2 Jaar Garantie

Soort Luchtbron Voordeel Nadeell
Aerosol Bussen Middelmatige kostprijs, Constante luchtdruk, Stil, zeer draagbaar. Lage druk, snel ledig.
Binnenband Lage kostprijs , Constante luchtdruk,Stil, zeer draagbaar, Terug vullen mogelijlk. Lage druk, Snel ledig, Druk verminderd snel,
Lucht tank Lage kostprijs, Constante luchtdruk, Stil, zeer draagbaar, verschillende maten, druk regelaar mogelijk. Middelmatige druk, Snel ledig, Druk verminderd snel
Luchtregelaar/compressor
(zonder lucht tank)
Lage kostprijs, Lange levenstijd, kleine maten. Lage druk, Constante druk, Pulserende luchtstroom, Drukdalingen, Snel warm,, Maakt lawaai, Elektrisch aangedreven,
Compressor met Olie Gematigde kostprijs, Constante druk, Reservoir tank, Hoge druk, Autom. afslaan, Ingeb. regelaar, Maakt lawaai, Frequent bijvullen van olie, Olie kan in de lucht leiding komen, Frequent aftappen van vocht uit tank, Elektrisch aangedreven,
Olie-loze Compressor Gematigde kostprijs, Constante druk, Reservoir tank, Hogere druk, Autom. afslaan, Ingeb. regelaar, Maakt lawaai, Frequent aftappen van vocht uit tank, Elektrisch aangedreven.
Stille Compressor Geruisloos, Constante druk, Reservoir tank, Autom. afslaan, Ingeb. regelaar, Kleine behuizing. Hoge aankoopprijs, Constante regelbare luchtstroom Zonder lawaai, draagbaar.
Co2 Tank of fles Werkelijk stil, Ingeb. regelaar, Prijzig, Huurbaar, geen electriciteit nodig, duurzaam, geen vocht in luchtstroom Terug vullen mogelijlk, Alle verbindingen moeten veilig zijn voor bevriezing te vermijden, Matigd gevaar van samengeperst inert gas.

Onderhouds regels.
- Controleer vòòr gebruik het olienieveau in het oliepeilvenster. Zorg dat het olienieveau zo dicht mogelijk bij de max.aab-nduiding ligt. Immers hoe lager de hoeveelheid olieis, des te hoger ligt het risico van beschadigingen door oververhitting.
- Gebruik alleen het merk en olietype dat de fabricant in zijn handleiding voorschrijft.
- Tap regelmatig het vocht af van de druktank.
- Inspecteer het luchtfilter en maak het, indien nodig, schoon.
- Zorg ervoor dat uw compressor waterpas staat.

Toebehoren.
Voor je airbrush heb je een goed luchtslang nodig. Ik verkies de met stof omwonden rubber slangen boven de plastiek slangetjes. Bezit je meerdere retoucheerspuiten en van verschillend merk, overweeg dan even snelkoppelingen. Je mag zeker zijn dat je met één slangetje niet gaat toekomen en dat het slangetje niet gaat passen op al je modellen.
Een goed vochtafscheider is zeker en vast een must. Het houd het water dat uit je compressor komt uit je verf en uit je retoucheerspuit. Een vochtafscheider aan de compressor en een vochtweerder in de luchtslang is het ideaal. De meeste vochtafscheiders , die op de compressor staan hebben ook een druk regeling.
Een manometer is geen must. Je werkt niet op je manometer maar je regelt de druk naargelang je retoucheerspuit. Ga je echter zaken ook opblazen zoals een fietsband dan is natuurlijk een manometer een nuttig ding.
Ik zou je aanraden een grotere luchtslang te nemen voor je andere toebehoren dan je retoucheerspuit.
Plaats een vrouwelijke snelkoppeling op je compressor vlak na de vochtafscheider en een mannelijke op ieder luchtslang die je hebt. Zo kan je snel van gereedschap wisselen.
Gebruik teflon tape op ieder schroefdraadkoppeling die er is. Het houd luchtlekken tegen en je compressor zal minder snel terug hoeven aan te slaan.
Van een oude platendraaier heb ik een draaibare schijf gemaakt. Zo kan ik mijn modellen of onderdelen laten draaien tijdens het spuiten en hoef ik ze niet met de hand te verplaatsen.


submenu terug verder