Lucht en Kompressoren.
De
werkruimte bij het spuiten.
Vergis je niet, een retoucheerspuit is klein, maar de rommel, die het
kan maken niet. Bij het spuiten komt altijd veel verf naast het model
terecht ('overspray'). Dek daarom alles goed af. Werk bij voorkeur in
een aparte ruimte, en zorg voor goede ventilatie. Het beste werkt een
apart afzuigsysteem. Pas op voor de lucht met brandbare verdunner,
omdat vonken in de motor van een ventilator deze kunnen laten
ontbranden! Verder is het vereist dat er bij gebruik van acrylverf
tenminste een verfstofmasker voor mond en neus wordt gedragen om
inademen van de verfnevel te voorkomen. Bij verf met andere
oplosmiddelen is het verstandig een dampmasker te gebruiken. Verf en
verdunner zijn schadelijk, celluloseverdunner bevat het zeer
schadelijke tolueen ! Stofmaskers zijn voor een prikje te koop bij de
betere doe-het-zelf zaak, dampmaskers zijn te koop bij
verfspeciaalzaken. Bedenk dat professionele spuiters ieder jaar een
medische controle moeten ondergaan.
Bescherming.
Bedek je werkplaats met doeken, van de zoldering tot de vloer. Zelf
bedek ik de onmiddellijke omgeving met plastic bescherm hoes. Gebruik
ik een gewoon verfpistool en ik kan het niet buiten doen, dan bedek ik
heel de werkplaats , machines, werkbanken, kasten, gereedschap met
plastic beschermhoes.
Een redelijke afscherming is een los scherm van wit meubelplaat. Dit
wordt scharnierend gemaakt en bij opbergen opgevouwen. Beplak deze met
doorzichtig zelfklevend plastic folie (Boeklon), en vervang deze laag
af en toe. Zorg verder voor veel licht (liefst natuurlijk daglicht).
Buitenhuis schilderen.
Soms doe ik dit niet voor verschillende redenen. Stofdeeltjes in de
lucht landen in de juist gespoten verf. Je moet dus wachten op een
kalme niet winderige dag zonder regen.
Spuitcabine.
Bij het verspuiten van verf zal altijd een gedeelte verloren gaan en
het oplosmiddel zal verdampen. Bovendien is het oplosmiddel meestal
schadelijk voor de gezondheid en brandbaar. In bepaalde verhoudingen
met lucht gemengd kunnen de dampen zelfs explosieve mengsels worden.
Het is nodig om voor goede ventilatie te zorgen. Dat gaat het beste
met een spuitcabine die de verfnevel en de dampen naar buiten afvoert.
In tegenstelling tot een compressor, is zo'n spuitcabine best zelf te
maken. BV. in een stijve kartonnen doos. Leg de doos op een brede kant
met de opening naar voren. Van de vier flappen worden de bovenste
afgesneden. De zijflappen dienen als schermen om de verfnevel binnen
de doos te houden en de onderflap om het tafelblad te beschermen. Door
in de bovenkant van de doos een grote, rechthoekige opening te snijden
en dit weer dicht te plakken met (doorzichtig) huishoudfolie, krijgt u
meer licht in de doos. Dat bovenlicht zal in de loop der tijd
ongetwijfeld ondoorzichtig worden door de verfnevel, maar dat is dan
sowieso snel verholpen met een nieuwe
folie. Plak alle naden dicht met plakband om te voorkomen dat de
verfnevel hierdoor op ongewenste plaatsen kan ontsnappen. Dit mag maar
op één plaats en liefst via een filter. Je kan daarvoor BV. een
afgedankte afzuigkap uit de keuken gebruiken. De afzuigkap werd met
een aluminium slang met een diameter van 10 cm. op een
ventilatierooster boven een raam aangesloten en daarmee was de
installatie klaar/. Let er altijd wel op dat de motor van uw afzuigkap
vonkvrij is. Met explosiegevaar valt niet te spotten.
U kunt de spuitcabine net zo mooi maken als je zelf wil. Gebruik wel brandvrij materiaal, BV. Alu plaat. De cabine moet voldoende groot zijn om een model te kunnen spuiten, maar ook weer niet te groot. Een diepte van 70 cm. met een breedte van 40 cm. en een hoogte van 40 cm. zijn ideale maten. Om de dode ruimte te verkleinen; kunnen de hoeken worden uitgevuld met een extra plaat. (2). Plaats de verlichting buiten de cabine (3). Een filter (4) is onmisbaar. Zorg dat het eenvoudig is te vervangen, dat zal regelmatig nodig zijn. De ventilator (5) moet beslist vonkvrij zijn. Alleen een koolborstelloze motor komt hier in aanmerking.
Voor de afvoer kunt u een alu-slang nemen van 10cm. diameter zoals op de zuigkappen word gebruikt. Bij een vaste opstelling kan de ventilator beter zodanig worden geplaatst dat hij direct naar buiten blaast. Dus de slang tussen de cabine en de ventilator; Zodoende heerst er in de slang altijd een onderdruk en is er geen gevaar dat de verfdampen door lekken de werkplaats worden ingeblazen.
Nog een tip van een goede vriend modelbouwer :
Over verf bestaan net zoveel meningen als fabrikanten, maar over
airbrush techniek stukken minder.
Zelf spuit ik met "Vallejo" en de "Vallejo air" (ben ik prima over te
spreken), maar ik verdun het met een mengsel van demiwater en
isopropanol (70/30). Ik werk met 1.5 bar werkdruk. Spuit in dunne
lagen, heb je een dualaction dan altijd eerst lucht, dan verf en bij
stoppen eerst verf dicht dan lucht, werk met een soepel pols ( als ik
begin schrijf ik eerst met de airbrush mijn naam en adres)
Tja en oefenen, oefenen en oefenen
Ga een paar dagen op cursus, heb ik ook gedaan en dan gaat er een
wereld voor je open. Kost wel een paar centjes, maar dat heeft die
apparatuur je ook gekost en waarom zou je dan niet verder investeren
in jezelf.