tekst bij foto

Heb ik het geduld om een scheepsmodel te bouwen ?

Eerst en vooral,
"Geduld is een eigenschap die wordt vereist om iets te doen dat u niet WILT DOEN!". Wilt u geen model bouwen, niemand zal of (KAN) u er toe dwingen. Nochtans, zijn er een aantal dingen die u kunt doen, zodat het waarschijnlijker wordt dat u uw geduld voor de duur van het project niet zou verliezen.:

* Zorg dat je een idee hebt wat u gaat doen. Indien het een bouwdoos is, zet u in uw luie zetel en LEES de INSTRUCTIES. Als u enkele zaken niet begrijpt (en sommige instructies zijn soms nogal "dubieus"), vraag het aan iemand (of sluit je aan bij de een of andere modelbouw club)!

* Heb je nog nooit een (scheeps) model voordien gebouwd, begin met een EENVOUDIGE Kit. Dat kan u helpen zodat u binnen een redelijke hoeveelheid tijd het project zal beëindigen. Het zal u ook helpen de gebruikte terminologie te begrijpen. (D.w.z., wat u het "neusje van de zalm" i.v.m. scheepsmodelbouw en al die "stokken" en "koordjes" leert begrijpen).

* Maak zelf eens een "Bouwkit". De meeste mensen beginnen met de romp, die typisch ~10% van de vereiste werktijd zal zijn, en ~90% van het visuele effect (meer dan eens, ben ik gevraagd door een bezoeker of ik nog aan het model hebt gewerkt de laatste maanden, sinds de laatste keer dat ze het gezien hebben. Omdat ik de vorige 6 maanden enkel details heb toegevoegd, die je dan moet gaan zoeken). In plaats daarvan, BOUW EERST DEELVERZAMELINGEN (b.v., de ankers, de bijboten van het schip, de kanonnen/rolwagens, enz.) -- deze kan je dan in een rij tentoonstellen op bv. "Schoorsteenmantel". Telkens als u hen bekijkt ziet u dat u vooruitgang boekt. Wanneer u met alle details klaar bent, dan is het moment er om ze op het model te plaatsen.

* Contacteer andere modelbouwers, zelfs als zij niet hetzelfde ding doen als u: de mogelijkheid van een vraag te stellen en/of uw ideeën of trucs met iemand te kunnen delen is een goede stimulus om uw interesse wakker te houden.

* Wanneer je "uit het niets" begint, dan is planning een deel van het project. Bouw je een kit , dan kan je rekenen op ~ 5 -10% van de bouwtijd voor het lezen van de instructies, het bestuderen van de plannen, bestuderen van eventueel de R/C installatie en de aandrijving. De tijd die je aan de verschillende bouw-project onderdelen kan en zult besteden.

Planning

Wanneer je vanuit niets begint, dan is planning een deel van het project. Bouw je een kit , dan kan je rekeken op ~ 5 -10% van de bouwtijd voor het lezen van de instructies, het bestuderen van de plannen, bestuderen van eventueel de R/C installatie en de aandrijving.

Romp

~ 10 - 15%

Onderdelen maken.

~ 15 - 20%

Tuigage

~ 20 - 30%

Afwerken- schilderen.

~ 20 - 30%


Er is één val waarvan een beginner zich bewust moet van zijn. Namelijk: U leert bij terwijl u werkt en bijgevolg, in een scheepsmodel met heel wat onderdelen, zal de kwaliteit van uw werk waarschijnlijk enorm verbeteren tussen het eerste en de laatste onderdelen die u maakt. Hier moet u eens over na denken. Was het niet beter van op voorhand even te plannen over de volgorde van de te bouwen onderdelen. Opdat u niet zou eindigen met een mislukt, onvoltooid, niet bevredigend model. Zoals "Het schip dat ik begon maar nooit zal beëindigd worden" dat ik nu op een plank in mijn werkplaats bewaar als herinnering. Kies de eenvoudigste onderdelen eerst om er aan te werken. Wanneer u aan het laatste onderdeel toe bent, nog kunt u nog beslissen om de eerste terug onderhanden te nemen en aan te passen met je nieuw verworven handigheid of norm. Echte mislukkelingen zijn de allereerste onderdelen die je hebt gemaakt die het ingewikkeldst waren en die je veel tijd hebben gekost. In overeenstemming met bovengenoemd, kan je ook even er aan denken van de romp pas te maken als je alle dekonderdelen al hebt gemaakt. Ondanks de aanbeveling van de meeste modelplannen/instructieboeken die je aanraden eerst met de romp te beginnen. Een gevoel van schaal is waarschijnlijk één van de moeilijkste vaardigheden die je in deze hobby moet leren. Als u de dek onderdelen eerst, doet en ze op de plannen schikt, kunt u er waarschijnlijk diegene uitkiezen die niet de juiste schaal hebben alvorens u verder gaat. Als u een dun kartonnen malletje maakt van de bolwerken, van waterweg tot aan de handrail, en dit probeert rond de dek onderdelen te passen, krijgt u een gevoel van de schaal. Zo kan je voor jezelf vaststellen of het onderdeel niet te groot is. U mag niet altijd op de plannen vertrouwen om u een juiste passende tekening van dek onderdelen en de deklijn van het model te geven. Ook, de romp, althans deze die beplakt worden, zijn het moeilijkste om te maken. Als u dit onderdeel verknoeit , kan het zijn dat je alles terug moet afbreken tot aan de kielbalk en opnieuw moet beginnen. Dat is een grote hoeveelheid werk die u in de vuilbak moet gooien. Beslis vrij vlug hoeveel detail u voor uw model van plan bent. Begin met niet te veel detail en voeg enkel detail toe naargelang uw vaardigheden toenemen. Sommige modellen lijken alsof er heen hoop onderaannemers aan gewerkt hebben. Zonder dat ze met elkaar in overeenstemming waren. Een matig gedetailleerd model kijkt veel beter dan één die van een laag detail naar een hoog detail . Dit kan gebeuren als u tijdens de bouw uw norm verbeterd. Ik denk dat het beter is met een eenvoudig model te beginnen dan te trachten alle detail van een complex schip te willen weergeven. In de eerste jaren van deze hobby zult u uw vaardigheidsniveau wezenlijk zien verbeteren. Als u een aan paar modellen werkt, die geleidelijk de gestelde eisen van uw vaardigheid verhogen, zult u waarschijnlijk eindigen met een reeks aanvaardbare modellen, elk misschien beter dan het vorige, maar op zichzelf voldoende om gezien te worden. Als u direct in een belangrijk project springt, kunt u eindigen met een eindresultaat dat absoluut niet bevredigend is.

{ © J.S Hobby modelbuilder}


Ik ben begonnen met de "Dallas", ik was er echt trots op, maar het was een knoeiboel. Een curator van een museum moedig de me aan om met een plank on frame te beginnen en te starten met de met wel gekende "Irene" van Petrius. Wist zelfs niet dat de spanten tekening niet op de tekeningen stonden. Het idee bleef hangen en ik begon opnieuw met de "Halifax" van H.Hahn. Niet te moeilijk, maar geraakte verstrikt in het galjoen. Ben er mee gestopt. Maar de innerlijke drang was te groot en om mezelf terug aan te sporen startte ik met de bouw van de "Ster van India c 1900". Het koste me twee jaar (36 u per week), om te beginnen met mijn eerste boterhammen systeem. Met al de begeleiding die ik heb gehad, denk ik dat ik een geloofwaardig model bouwde en het Bob bevestigde dit. Voor het werk moest ik naar het buitenland voor ik het model kon optuigen. Een goede vriend en gevorderde modelbouwer voltooide het. Nu staat het in een scheepvaart museum. Tot de dag van vandaag haat ik de volle romp systemen. Nu probeer ik om POF of >POB te bouwen, en heb er nooit één werkelijk voltooid. Ik schijn altijd ergens te struikelen en kan de moeilijkheid maar niet overwinnen. Komt het bekend voor? Ik ben nu bezig met het beëindigen van de masten en het tuigage van de "Constitution" een dwarsdoorsnede ter hoogte van een kanon. Vertrekkende van niets. T.t.z. Geen kit, enkel de plannen. Dit heeft me terug enthousiast gemaakt na 3 jaar rondlummelen. Ik kan amper wachten om met de "C. W. Morgan" te beginnen die van op een plank in de winkel me staat aan te staren en in mijn mening roept : "Bouw me !!!". Dit na het opgeven van de "Latham", na het ruïneren van de dwarsbalken. Na al de ervaring die ik heb gehad, sta ik te popelen om een mentor bij de hand te hebben. Je kan toch onmogelijk alle problemen tegenkomen die in één kit zitten. Er is altijd iets dat de struikelblok wordt. In wezen, is er maar één een onoverkomelijk probleem: Dat is het maken, vanuit niets, van de romp. Sommigen zijn niet bereid om dit te doen, of hebben niet iemand dichtbij om te helpen, maar verkiezen om maar een nieuw project te starten. Wat wil ik hier allemaal mee zeggen. Ik veronderstel, dat alvorens u ernstig betrokken geraakt bij deze HOBBY, moet u een steun op dit gebied vinden. Dan kunt u bijna om het even welk middelmatig model bouwen, ongeacht de moeilijkheidsgraad. Het kan veel langer duren dan u dacht en u kunt alles zelf doen, zelfs een >POF romp als u werkelijk gebeten bent door de microbe. Zo wat? Zolang u een vriend hebt om u te helpen, zult u van uw eigen mogelijkheden versteld staan. Ben je op jezelf aangewezen, kies dan een bouwkit met een werkelijk eenvoudig ontwerp. Eén dat u kan voltooien met een minimum van fouten. Uw vertrouwen in eigen kunnen zal zeker toenemen. Misschien bouwt u wel nooit het 74 kanonschip, waar u zo van droomde. Enkele eenvoudigere ontworpen modelschepen kunnen even spectaculair zijn wanneer zij worden voltooid. Houd in gedachten, dat je zelfs je slechtste criticus bent, Ondanks al de kritiek en de opmerkingen die je zal horen, bedenkt dat uiteindelijk, de mensen die uw modellen werkelijk zullen zien, uw minder belangrijke fouten niet zullen zien, slechts de algemene schoonheid van een met de hand gemaakt houten modelschip. Het grootste deel van de kerels met de meeste kritiek of advies zijn beroeps en moeten perfect werkt leveren. De rest van ons, kunnen leven met onze tekortkomingen en kunnen eventueel bij die beroeps gaan kijken om onze vaardigheden te verhogen en ervan te leren. Bovenal en het bijzonderste, geniet van je HOBBY. Al dit bovenstaande gebrabbel, om de perfectie te bereiken is slechts toepasselijk een paar, die zonder perfectie niet kunnen leven. De rest ons kan achterover leunen en werkelijk van de masters genieten en hen waarderen. En aldus van onze enigszins kleinere inspanningen genieten. Ik weet het, deze krakken zijn ook ergens begonnen als beginneling. Realiseer u nochtans dat wij allemaal dit kleine onderscheid niet zullen bereiken en lig er niet over wakker.

{ © B.C. Professional Model Ship Builder}


submenu terug verder